vrijdag 13 februari 2009

vraag: Mag de man de hand schudden van een niet-mahram vrouw?


Vraag:
Assalam alaikoem
Wij hebben in onze familie vele slechte gewoonten. Bijvoorbeeld; wanneer we visite krijgen, schudt iedereen, mannen en vrouwen, elkaar de hand. Als ik weiger dit te doen, zullen ze zeggen dat ik raar en opstandig ben. Wat is de islamitische regel betreffende het handendrukken tussen mannen en vrouwen?
wassalam


Antwoord:
Een moslim moet Allah (Geprezen en Verheven is Hij gehoorzamen door Zijn geboden na te leven en weg te blijven van dat wat Hij verboden heeft. Het volgen van de regels van Allah is niet raar of opstandig. Degene die niet volgt wat Allah (Geprezen en Verheven is Hij hem of haar heeft opgedragen is raar en opstandig!

Het genoemde gebruik is een slechte gewoonte. Het handdrukken van een vrouw door een niet-mahramman en andersom, is verboden, of zij nu handschoenen draagt of niet, want het leidt tot fitnah (hier vooral: verleiding). Er zijn voldoende ahadith die tegen deze handeling waarschuwen en waarin duidelijk staat dat het verboden is om handen te schudden tussen vrouwen en mannen die geen familie van elkaar zijn (d.w.z geen mahram) zijn, zoals: de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei: “Dat een man beter door een ijzeren naald in zijn hand geslagen kan worden dan dat hij een vrouw aanraakt die niet toegestaan is voor hem (om aan te raken).” (Overgeleverd door At-Tabaraanee, Al-B in silsilat assaheeh (1/477-4480)).

De profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei ook: “Inderdaad, ik raak niet de handen van vrouwen aan At-Tabaraanee in Al-Mu’jam-ul-Kabeer (24/342) en bevestigd in Saheeh Al-Jaami’ (no. 8054)). En Aisha (r.a.) zei over de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem): “Ik zweer bij Allah! De hand van een vrouw heeft nooit de hand van Allah’s boodschapper aangeraakt; hij nam liever de eed van loyaliteit mondeling af.” (Saheeh Moeslim (3/1489)

Moslims in de situatie van de vragensteller zouden zich niet moeten onderwerpen aan de wil van hun familie. Het is zelfs verplicht om hen te adviseren te stoppen met deze slechte gewoonte en zich te gedragen op een manier die Allah (Geprezen en Verheven is Hij en Zijn boodschapper (Allah's vrede en zegen zij met hem) zullen bevallen. In deze tijd is het heel gewoon dat als een man bijvoorbeeld vertrekt om op reis te gaan en dan terug komt dat dan een groep vrouwen van zijn “groep” naar hem toe komt om hem te groeten en te kussen enzovoorts en ook bijvoorbeeld tijdens de dagen van Eid-ul-Fitr en Eid-ul-Adhaa.

Het is wel bekend van getuigenissen uit de Qor-aan en de Soennah, dat een vrouw geen handdruk of kus mag geven aan een man die geen mahram van haar is, of het nu naar aanleiding van een feest is of wanneer hij terug komt van een reis of voor welke andere reden dan ook. Dit is omdat de vrouw ‘awrah is (d.w.z. ze moet bedekt zijn) en een fitnah is (d.w.z. een bron van verleiding). Ze zou geen man aan moeten raken die niet wordt beschouwd als mahram van haar, ongeacht of het een neef of iemand ver van haar is. Ze mag hem niet kussen en hij mag haar niet kussen. Dit komt omdat het van dingen afkomt die fitnah (beproevingen en tests) veroorzaken en van de dingen die leiden tot wat Allah heeft verboden door de ontuchtige en schaamteloze handelingen en de gebruiken die tegen de goddelijke wet ingaan. Het is niet toelaatbaar voor moslims om zich aan deze gewoonte te houden en om met ze verbonden te blijven. Moslims dienen deze gewoonte af te zweren en het te bestrijden. En ze zouden Allah (Verheven en Geprezen is Hij) moeten bedanken omdat Hij ze heeft gezegend met deze kennis van Zijn Wetten en voor het mogelijk maken voor het zich onthouden van wat Hem kwaad maakt.

Allah heeft de boodschappers (vrede zij met hen allen) gestuurd – met Mohammed (Allah's vrede en zegen zij met hem) aan het hoofd – om de mensen op te roepen om alleen Allah te aanbidden en Zijn geboden te gehoorzamen en zich te onthouden van wat Hij verbood en om te strijden tegen de slechte praktijken (uit vroegere tijden). Daarom is het verplicht een slechte gewoonte als het schudden van handen tussen niet-mahrammannen en vrouwen te stoppen. Het is voldoende om met taal te groeten, zonder aanraken en kussen, en er is genoeg in wat Allah voor ons wettig en toegestaan heeft gemaakt boven wat Hij heeft verboden en niet toestaat.

En Allah weet het best.


Bronnen:

"fatawa regarding women”, blz. 343, van Sheikh ibn ‘Othaymeen. (Overigens was de opmerking van sheikh ibn ‘Othaymeen dat de keten van overleveraars van de ahadith niet sterk was, maar dat deze desondanks toch als bewijs konden dienen).
Een uitspraak over een handdruk tussen mannen en vrouwen van Imaam ‘Abdoel-‘Azeez Ibn Baaz