donderdag 12 februari 2009

tip->De sahaba en hun manieren

Mojaahid zei:'ik vergezelde Ibn Omar(Moge Allaah tevreden met hen zijn) en wilde hem bedienen, maar hij was degene die mij bediende.'

Naafi3 zei:'Wanneer Ibn Omar dit vers las(("is het voor degenen die geloven nog geen tijd dat hun harten zich vernederen voor het gedenken van Allaah''))''alhadied, vers 16'', huilde hij totdat het huilen hem overwon.

Abdoellah ibn Mascoed (moge Allah hem genadig zijn) zei: Wie een oordeel aan de mensen geeft over elke vraag die hem gesteld wordt, is een krankzinnige.

Ibrahim Al-Ghanawie overleverde dat een man naar 'Aisha(radia allahoe 3anha) ging en op de weg naar haar toe het lichaam van een dode baby die naar de begraafplaats werd gedragen, tegenkwam. Zij begon te huilen. Hij vroeg:''waarom huil je?'' Zij antwoordde dat zij medelijden had, want het kind zou het samendrukken van het graf voelen.

Muhammad ibn Waasi' (geen metgezel) rahima-hullaah zei: "Als zonden een geur zouden hebben, dan zou niemand in staat zijn om bij me te zitten"



Ya'qoob al-Makfoof (geen metgezel) rahimahullah zei: "de oprechte persoon is degene die zijn goede daden verbergt net zoals hij zijn slechte daden verbergt"



abdullah ibn mas'ud radie ALLAH anhu zei: "niks verdient het meer om gevangen gezet te worden dan de tong."


Abu Bakr al-Siddique (RadhiAllahu'anhu) heeft gezegd: "Welke aarde zal mij dragen, welke hemel zal mij beschutten, als ik over het Boek van Allaah dingen zeg waar ik geen kennis over heb."


Ibn Shoebroemah heeft gezegd:"Ik ben verbaasd over de mensen die zorg dragen voor zichzelf doorvoedsel te eten uit angst om dood te gaan, maar zichzelf nietbeschermen tegen zondes uit angst voor het Vuur."(Uit Siyar A'laam an-Noebalaa. - Deel 6, Pag. 348)Shaqieq al-Balkhie heeft gezegd:"Het teken van berouw is het huilen over wat vooraf is gegaan, angstom in zonden te vervallen, het verlaten van het slechte gezelschapen het vergezellen van de goede mensen."(Uit Siyar A'laam an-Noebalaa. - Deel 9, Pag. 315)

Talq ibn Habieb heeft gezegd:"Waarlijk, de rechten van Allah zijn veel groter dan dat de dienaarooit kan vervullen, en waarlijk, de zegeningen van Allah zijn veelmeer dan dat geteld kan worden. Maar wees echter berouwvol in deochtend en de avond."(Siyar A'laam an-Noebalaa. - Deel 4, Pag. 622)


Ka'b al-Ahbaar heeft gezegd:"Te huilen uit angst voor Allah is mij geliefder dan mijn gewicht ingoud te schenken in liefdadigheid."(Siyar A'laam an-Noebalaa. * Deel 3, Pag. 490) Yahyaa ibn Ma'ien heeft gezegd:"Als ik een man zijn huis zag verlaten zonder een inktpot of een penom kennis te gaan zoeken van de hadieth, dan was dit hetgeen datzijn bedriegerij bevestigde."(Siyar A'laam an-Noebalaa. * Deel 16, Pag. 181)

Al-Hasan Al-Basrie heeft gezegd: Heel deze doenya is duister, behalve de plaatsen waar de geleerden lesgeven!Djaami' bayaanoel ilm 1/236Imaam Ahmad “ Moge Allaah hem Barmhartig zijn heeft Gezegd: De mensen zijn meer in nood aan kennis dan dat zij in nood zijn aan eten en drinken! Want zij zijn maar twee of drie keer per dag in nood aan water¦maar zij zijn op elk moment in nood aan kennis!Syar a'laamoennoebalaa 2/256'Omar (Radiya-Allahoe 3anhoe ) heeft gezegd: "Hou jullie aan de herdenking van Allah, want dit is de genezing, en blijf weg van de herdenking van de mensen, want dit is de ziekte!" Az-zoehd van Hannaad 2/537


Ibnoel-Qayyim over de wijsheid achter de test! "Allah heeft gewild door middel van zijn wijsheid dat de mensen getest moeten worden, om zo de goede en de slechten uit elkaar te halen, en om te zien wie wel en wie niet in aanmerking komt om Zijn geeerde aanhanger te zijn! En als men niet goed genoeg voor Hem is, test Hij jou, tot je goed genoeg wordt!"Ibnoel Qayyim zaadoel-ma'aad 3/18


Hasan al-Basri: De slechtste metgezellen zijn de dinar en dirham; zij zijn alleen in jou voordeel wanneer ze van jou weggaan. (Jami'ul- Ulum wal-Hikam. p.269)Er werd aan Hamdoen Ibn Ahmad gevraagd: "'Hoe komt het dat de woorden van de vrome voorgangers meer van nut zijn dan onze woorden?" Hij zei: "Omdat zij praatten voor de eer van de Islaam, de redding van de zielen en de tevredenheid van de Barmhartige, en wij praten voor de eer van de zielen, het zoeken van het wereldse en de tevredenheid van de schepping ..." Een wijze man zei eens: "Vreemd is hij, van wie de materiele wereld weg aan het lopen is en het Hiernamaals naar hem toeloopt. Hoe kan hij bezig zijn met datgene wat hem verlaat en zijn rug toekeren naar datgene wat naar hem toekomt." Muhammad ibn Waasi' (Moge Allaah hem Genadig zijn) werd eens gevraagd hoe hij zich voelde. Hij antwoordde, "Wat is jouw gedachte van iemand die iedere dag een mijl naar het Hiernamaals reist?" 'Ali (radya Allahu 'anhu) zei: "Deze (materi??«le) wereld heeft jou de rug toegekeerd en het Hiernamaals is op zijn weg naar jou toe. Beiden hebben kinderen, dus wees van de kinderen van het Hiernamaals en niet van de kinderen van deze (materiele) wereld. Want waarlijk, vandaag zijn daden en geen berekening en morgen is de berekening en geen daden.


"Wahieb Ibn al-Ward heeft gezegd: Als jij iets wenst te bouwen, bouw dan op deze drie fundamenten: Onthouding (van het wereldse), al-Wara' (vroomheid waarbij je iets laat dat halaal is, uit vrees te vervallen in al-haraam), en de intentie. Als jij namelijk iets anders dan deze drie als fundament zou kiezen, dan zou het gebouwde neerstorten. (Az-Zuhd al-Kabier van al-Bayhaqie)


Hasan al-Basri: In dit leven is een gelovige net als iemand in een gevangenis; hij probeert zichzelf vrij te kopen en zelfs dan voelt hij zich nog niet veilig (of zijn daden wel of niet van hem geaccepteerd zullen worden) totdat hij Allah de Verhevene en Meest Geeerde zal ontmoeten. (Jami'ul- Ulum wal-Hikam. p.269)Al-Moe'tasim was gewoon te zeggen, toen hij stierf: Als ik had geweten dat mijn leven zo kort zou zijn,zou ik niet gedaan hebben wat ik heb gedaan.Ath-Thabaatoe Indal-Mamaat door Ibn Al-Djauzi,p.92


Mahdi ibn Maimoem zei:Ik bezocht Hassan ibn Aboe Soefjan toen hij ziek was en voor hij stierf vroeg ik hem hoe hij zich voelde.Hij zei:Ik zou me goed voelen,als ik wist dat ik gered zou worden van het Vuur. Hem werd gevraagd of hij iets wilde en Aboe Soefjan antwoordde: Een behoorlijke lange nacht,zodat ik deze kan vullen van het begin tot het einde met daden van aanbidding.' Hiljatoel-Aulijaa,deel 3 p.117.

Abu Hafs zei tegen Abu 'Uthmaan an-Naysaboeri: 'Als jij zit met de mensen, wees dan een waarschuwer voor jouw hart en ziel, en laat het feit dat zij zich om jou heen hebben verzameld jou niet misleiden, want zij houden jouw uiterlijk in de gaten, terwijl Allaah jouw innerlijk in de gaten houdt...' (Tah-dhieb Madaaridj as-Saalikien)


Al-Ahnaf bin Qays heeft gezegd: "'Umar bin Abdul Aziz zei tegen mij:"O Ahnaf! Degene die vaak grappen maakt zal niet gerespecteerd worden, en degene voor wie grappen maken een gewoonte wordt zal licht genomen worden. Dit is omdat wanneer iemand iets vaak doet, hij ermee bekend zal raken bij de mensen. Verder zal degene die veel praat snel fouten maken en zijn schaamte zal langzaamaan verdwijnen. Degene wiens schaamte verdwijnt, zijn vrees voor Allaah zal ook verminderen, en degene wiens vrees voor Allaah vermindert, zijn hart zal sterven."

Tarikh Umar door Ibn Al-Jauzi p:200Over twee broeders van de Salaf is overgeleverd dat een van hen het rechte pad los liet en zijn broeder zei: "Wat hij het meeste van mij nodig heeft nu hij een zonde heeft begaan is dat ik zijn hand neem, hem zachtjes adviseer en Allaah smeek dat hij terug keert naar de weg waar hij hiervoor op was." Al-Ihyaa' deel 2 p:200.


Muhammad bin 'Ali [Radia Allahu 3anhu]heeft gezegd: "Een buurman van Abu Hamzah As-Sukkari wou zijn huis verkopen en toen er aan hem gevraagd werd hoeveel hij ervoor wou hebben, antwoordde hij: "2000 voor het huis en 2000 voor het verliezen van Abu Hamzah als buurman." Toen Abu Hamzah dit hoorde stuurde hij 4000 naar hem en zei:"Verkoop je huis niet." As-Siyar deel 7 p:387.


Abdullah bin Zaid Al-Jarmi [Radia Allahu 3anhu] heeft gezegd: "Wanneer je een tekortkoming van een broeder ziet, probeer er dan een excuus voor te bedenken en als je dat niet kunt, zeg dan tegen jezelf dat het zo kan zijn dat je broeder een reden heeft waar je je niet van bewust bent." Sifatu As-Safwah deel 3 p:248.


Ahmad bin Harb [Radia Allahu 3anhu] heeft gezegd: "Ik aanbad Allaah 50 jaren lang, maar proefde het genot van aanbidding pas nadat ik drie dingen had opgegeven: Ik zocht niet langer de tevredenheid van mensen, en was er daarom toe in staat om de waarheid te spreken. Ik wou niet langer met degenen die slecht doen zijn, dus proefde ik het genot van het gezelschap van vrome mensen. Ik negeerde de wereldse genotten en dus proefde ik het genot van het Hiernamaals." As-Siyar deel 11 p:34.


Ibn ul-Qayyim [Ra7imahu Allah] heeft gezegd: "Weet dat muziek en zang bepaalde kenmerken hebben die het hart verzwakken.Ze veroorzaken dat er huichelarij ontspruit zoals water planten laat ontspruiten.Het leidt het hart af van het overpeinzen en begrijpen van de Qur'aan en verhindert het naleven van de Qur'aan.Dit is zo omdat Qur'aan en muziek nooit samen in het hart kunnen bestaan; ze zijn immers tegenstrijdig aan elkaar.De Qur'aan verbiedt het nastreven van ijdelheden en verplicht het onder controle houden van de nafs (ego); zijn wensen, lusten en verlokkingen naar het slechte.Maar muziek doet het tegenovergestelde; het prikkelt en windt de nafs op en verleidt hem tot iedere schaamteloze lust en wens...."


Shaikh Al-Islaam Ibn Taymiyyah [Ra7imahu Allah] heeft gezegd: "Wanneer twee Muslims na een meningsverschil of ruzie als gevolg daarvan uit elkaar gaan, zal er geen broederschap tussen Muslims overblijven." Majmu' Al-Fatawa deel 24 p:173.


Ibn 'Uyaynah heeft gezegd: "Toen Muhammad ibn al-Munkadir dichtbij de dood was, werd hij bezorgd en ongerust dus riep hij Abu Haazim bij zich en zei: "Inderdaad Allaah zegt in soerah az-Zumar 39:47: Het zal voor hen duidelijk worden,van Allaah,wat zij niet verwachten. En ik ben bang dat dat wat ik niet verwacht voor mij zal verschijnen."Hierna begonnen zij allebei te huilen."Fudhail ibn 'Iyaad [Radia Allahu 3anhu] heeft gezegd: "Degene die een broeder zonder tekortkomingen zoekt, zal zonder broederschap blijven." Rawdat Al-'Uqalaa' p:169.Imaam Al-'Aynee heeft gezegd: "Een sympathiek karakter en persoonlijkheid hebben, betekent zacht en vriendelijk zijn tegen de onwetende die ongehoorzaam is, totdat je ertoe in staat bent om hem te draaien." Al-Ikleel fee Istimbaat At-Tanzeel door Imaam As-Suyootee.p:74.Al-Qaadee Abu As-Sa'ood heeft gezegd: "Waarlijk, vriendelijk spreken vernietigt de opstandigheid van de arrogante persoon en het zachte spreken verzacht de aard van de tyran die onderdrukt." Tafsir Abee Sa'ood. Deel 6.Toen 'Ali bin al Hussain Muhammad bin Usaamah bin Zaid bezocht, die op dat moment ernstig ziek was, begon Muhammad te huilen. 'Ali vroeg hem om de reden hiervoor en Muhammad antwoordde:"Omdat ik een schuld heb."'Ali vroeg hoe groot de schuld was en Muhammad antwoordde: "15000 dinars." 'Ali zei: "Dan is jouw schuld nu mijn schuld." Hilyatu Al-Awliyaa' deel 3 p:141.


Ibraaheem al-Harbee zei: Ik hoorde Ahmad (ibn Hanbal) zeggen: "Als jij ervan houdt dat Allaah jou op hetgeen houdt waar Hij van houdt, blijf dan op hetgeen waar Hij van houdt en de goede (persoon) is degene die niets goeds in zichzelf ziet."' Genomen van al-Aadaabush-Sharee'ah (2/31) van Ibn Muflih.

Al-Imaam Aboe Amr al-Awzaa'ie(o. 157 H) heeft gezegd: Houd geduldig vast aan de Soennah, stop waar de mensen (de Metgezellen) zijn gestopt, en sla de weg in van je Vrome Voorgangers, want voldoende voor jou is datgene wat voldoende was voor hen. En zeg:Zij hebben gezegd, en onthoud je van datgene waar zij zich van onthouden hebben. En als er enig goeds in (de vernieuwingen) zou zitten, dan waren zij ons daarin waarlijk voor geweest.Overgeleverd door al-Aadjoerrie in ash-Sharie'ah.


Hassan al-Basri heeft gezegd: "O Zoon van Adam! Je zult geen ware imaan bereiken totdat je niet meer let op fouten van anderen die je zelf ook hebt, en totdat je die fout van jezelf corrigeert. En als je dat gedaan hebt, zul je weer een andere fout vinden die je nog niet gecorrigeerd hebt. Als je dat doet zul je het erg druk metjezelf hebben. En de meest geliefde dienaar van Allaah is degene die zoals deze persoon is." Een man kwam naar al-Hasan (al Basrie) en zei: "Ik wil met je discussieren over de Religie."
Al-Hasan antwoordde: "Ik ken mijn Religie. Als jij jouw Religie kwijt bent ga weg en zoek het!" (Overgeleverd door al-Aajoerrie in ash-Sharie'ah (blz.57), al Laalikaa'ie in as-Soennah (nr.215) and Ibn Battah (nr.586) en het is sahieh. Genomen van Sharh as-Soennah van Aboe Mohammad al Berbehaarie)


Al-Hasan al-Basree (rahimullaah) was gewoon te zeggen:"Als je niet in staat bent om te staan in het nachtgebed, noch in staat bent tevasten gedurende de dag, weet dan dat je beroofd bent en dat je geketend bentdoor jouw eigen fouten en zonden." [Ibn Al-Jawzee] Houd geduldig vast aan de Soennah, stop waar de mensen (de Metgezellen) zijngestopt, en sla de weg in van je Vrome Voorgangers, want voldoende voor jou isdatgene wat voldoende was voor hen. En zeg:"Zij hebben gezegd," en onthoud jevan datgene waar zij zich van onthouden hebben. En als er enig goeds in (devernieuwingen) zou zitten, dan waren zij ons daarin waarlijk voor geweest."(Al-Imaam Aboe 'Amr al-Awzaa'ie (o. 157 H)Raad van Ibnoel Qayyim (RahimahoeAllaah)"En de dienaar zal de zoetheid van het geloof, en de smaak van oprechtheid enzekerheid niet kunnen proeven totdat de geh??©le sporen van onwetendheid uit zijnhart verdwenen zijn!" [Madaaridjoes-Saalikien: 1/281 ingekorte versie]


Uitspraak van Soefyaan ibnoe 'Oeyaynah:"Omar ibnoe Al-khattaab (radiya-allahoe'anhoe)heeft gezegd: Het is mij eender ofik wakker wordt in een situatie die ik liefheb of haat, want ik weet niet of hetgoede verschuilt gaat achter de zaken die ik liefheb of achter de zaken die ikhaat!" [Hilyatoel-Awliyaa 4/252]En hij heeft gezegd: "De dragers van de kennis, zijn zij die met hun kennis tewerk gaan!" [Al-Hilyah]


Al-Hasan Al-Basrie heeft gezegd: "Allah vergeeft zeventig zonden van deonwetende, vooraleer hij een enkele zonde van de geleerde vergeeft!" [Al-Hilyah]

Soefyaan Ath-thawrie zegt:"Mijn moeder zei mij: "Leer deze kennis niet totdat je de intentie hebt deze inpraktijk te brengen, want anders zal dit een slecht einde kennen op de dag vande opstanding."


Al-Hasan Al-Basrie zei soms tegen zijn eigen ziel:"Jij praat met de woorden van de vromen, onderworpen en aanbidders, en jijverricht de daden van de zondaars, huichelaars, en zij die gezien willen worden.Bij Allah, dit is niet de eigenschap van de oprechten!"Mohammed ibnoel-Moenkadir zei:"Mijn meest geliefde broeders zijn degenen die Allah aanbidden tijdens de nachten hierover zwijgen, want de meest ge??«erde aanbidding is die van de nacht, wanttijdens de dag ziet iedereen je aanbidding, maar tijdens de nacht, is dit zekervoor de Heer der werelden."

Er werd gevraagd aan Yoenoes bin 'Oebayd:"Heb jij iemand gezien die de daden van Al-hasan Al-Basrie verrichtte?" Waarophij antwoordde: "Ik heb zelfs niemand gezien die hetzelfde als hij zei, dus hoewil je dan dat ik iemand gezien heb die hetzelfde als hem verricht? Hij liettijdens zijn lessen de harten van de mensen wenen, terwijl anderen zelfs de ogenvan de mensen niet liet wenen!"En er werd gezegd tegen Yahyaa bin Moe'aadh:"Wanneer is een dienaar oprecht?" Hij antwoordde: "Wanneer hij net zoals eenzuigeling is, deze zuigeling trekt het zich niet aan of hij nu geprezen ofmisprezen wordt."


Al-H'asan heeft gezegd: 'O zoon van Aadam, je zult alleen sterven, enalleen opgewekt worden, en alleen berecht worden. O zoon van Aadam, als allemensen Allah de Verhevene zouden gehoorzamen en jij zou Hem ongehoorzaamzijn, dan zou hun gehoorzaamheid je niet van nut zijn. En als zij allenAllah de Verhevene ongehoorzaam zouden zijn, en jij zou Hem gehoorzamen, danzou hun ongehoorzaamheid je niet schaden. O zoon van Aadam, (kijk uit voor)je zondes, je zondes, voorwaar, (het gaat om) je vlees en je bloed. Als jeveilig blijft (van je zondes), dan zal je vlees en bloed veilig blijven(voor de Hel). En anders is het een vuur dat niet uitgaat, een lichaam datniet vergaat (in de Hel) en een ziel die niet sterft.(Az-Zoehd van Al-H'asan Al-Basrie)


Al-H'assan al-Basri adviseerde: "Haat niet de beproevingen die jou overkomen ofde calamiteiten die zich bij jou voordoen, want zij zijn misschien iets dat jehaat, maar zij leiden jou naar de verlossing, en er is misschien iets waarvanjij houdt, maar dit leidt jou misschien naar de ondergang."


Al-Hasan al-Basri lachte zelden vanwege zijn gedachten aan de dood en debestraffing van de Hel. Op een dag ging hij ergens naar toe en zag een jongemandie aan het lachen was. Hij vroeg de jongeman: "Jongeman, ben jij al de brug vande Siraat overgestoken? Heb jij al uitgevonden of je nu naar het Paradijs ofnaar de Hel gaat?" De jongeman antwoordde: "Nee." al-Hasan vertelde hem: "Waaromlach jij dan zo veel?" Nadien heeft niemand de jongeman zien lachen, omdat hijde realiteit van dit leven had leren kennen. [Overgeleverd door Abul LaithSamarkandee in Tambihul Ghafileen]

Al-Hasan zweerde altijd bij Allaah dat de ware gelovige niets anders dandroevenis kan voelen in deze wereld. [Overgeleverd door Shumayt, `Abbad ibnHisham, Hazm ibn Abi Hazm, en anderen by Abu Nu`aym in de Hilya (2/133)]


Al-Hasan heeft ook gezegd: We lachen en - wie weet? - misschien heeft Allaahnaar sommige van onze werken gekeken en gezegd: "Ik zal niets accepteren vanjou." Wee jij, zoon van Adam! Kun jij Allaah bevechten? Wie Allaah ongehoorzaamis, is hem aan het bevechten.' [Overgeleverd van 'Alqama ibn Marthad door AbuNu'aym in Hilya al-Awliya' (2/134)]Ook heeft hij gezegd: "De gelovige is als een gevangene in deze lage wereld; diezichzelf probeert te bevrijden van haar ketenen en boeien; zich nooit veiligvoelt; tot de dag dat hij zijn Heer ontmoet." [az-Zuhd van Ibn al-Mubaarak]'Allah heeft engelen geschapen met verstand en geen begeertes, dieren metbegeertes en geen verstand, en de mens met zowel verstand als begeertes. Dus alshet verstand van een persoon sterker is dan zijn begeerte, is hij als een engel.En als zijn begeertes sterker zijn dan zijn verstand, dan is hij als een dier..'Uit het boek: Oeddat oes Saabirien' -


Ibn QayyimIbraaheem al-Harbee zei: Ik hoorde Ahmad (ibn Hanbal) zeggen: "Als jij ervanhoudt dat Allaah jou op hetgeen houdt waar Hij van houdt, blijf dan op hetgeenwaar Hij van houdt en de goede (persoon) is degene die niets goeds in zichzelfziet.". Genomen van al-Aadaabush-Sharee'ah (2/31) van Ibn Muflih. "Wakie` Ibnoel-Djarraah heeft gezegd: "Ik zoek hulp voor het memoriseren, doorzonden en ongehoorzaamheid te verlaten." (Overgeleverd door Ibn Hibbaan in'Rawdatul-`Oeqalaa' (Blz.39) [/font]


Iemaam Maalik Ibn Anas zei tegen (Iemaam) ash-Shaafi`ie toen de twee elkaarontmoette: "Waarlijk ik zie dat Allaah een licht op jou hart doet schijnen, dusdoof (het licht) niet met de duisternis van ongehoorzaamheid en zonden"(I`laamoel-Moewaqqi`ien (4/258) van Ibnoel-Qayyiem)


Ibn Hibbaan heeft gezegd:"Het is voor de intelligente persoon verplicht om zijn oren twee keer zo vaak tegebruiken als zijn tong en zich te realiseren dat hij twee oren gekregen heeften slechts een mond zodat hij meer gaat luisteren dan hij spreekt''"De perfectie van Tawhied wordt gevonden als er niets overblijft in het hartbehalve Allah. De dienaar houdt van degenen die Hij liefheeft en [datgene]wat Hij liefheeft, haat degenen die Hij haat en [datgene] wat Hij haat,toont loyaliteit aan degenen waar Hij loyaal aan is, toont vijandschap aandegenen waaraan Hij vijandschap toont, gebiedt wat Hij gebiedt, en verbiedtwat Hij verbiedt." Ibnoel-Qayyim, al-Madaaridj [3/485]


De taabi` Talq ibn Habieb heeft gezegd: "Wanneer een beproeving komt onderjullie doof hem dan met taqwah." Toen gevraagd werd wat taqwah is, antwoorddehij: "Taqwah (vroomheid) is dat je handelt in gehoorzaamheid aan Allaah, enhoopt op Zijn genade, op een licht van Hem; en taqwah is het laten vanhandelingen van ongehoorzaamheid aan Allaah uit vrees voor Hem, op een licht vanHem." (Overgeleverd door Ibn Abi Shaybah in Kitaaboel-Iemaan (Nr. 99) en hij is Sahiehverklaard door Shaych al Albaanie)


Al Hasan Al Basrie rahimahollaah ging eens een ziek iemand bezoeken, enzag dat hij in doodsstrijd was en hij zag de spanningen en angsten diehij onderging. Hij keerde terug naar zijn familie met een anderegelaatskleur. Zij zeiden tegen hem: "Kom en eet, moge ALLAH je genadigzijn." Hij zei: "O mijn familie, eten en drinken jullie maar. Ik heb dedood gezien en zal niet stoppen met werken totdat ik het zal ontmoeten."(At-Tadzhkirah van Imaam al Qortobie)


Al-Qasim ibn Muhammad, Een van de grote geleerde in Medinah, werd gevraagd over iets, maar hij zei, "Ik ben daar niet zo goed in." De man die de vraag had gesteld zei, "Ik kwam juist naar jou toe, want ik ken geen andere grote geleerde."
Al-Qasim zei, "Verkijk je niet op mijn lange baard en de mensen om me heen." Een oude Quraishi man die naast hem zat, zei tegen Al-Qasim, "O broeder! Beantwoord hem; we hebben je nog nooit zo briljant en indrukwekkend gezien als vandaag." Al-Qasim antwoordde, "Ik heb liever dat mijn tong wordt afgesneden dan om over een onderwerp te spreken waar ik geen kennis over heb." Jaami' Bayaan al-'Ilm wa Fadhlah: baab 59; athar 831.

Een wijs iemand zei eens: "Wat heeft degene die Allah verloren heeft gevonden, en wat heeft degene ontdekt die Allah gevonden heeft? Zij kunnen nooit gelijk zijn: degene die Allah gevonden heeft, heeft alles gevonden en degene die Hem verloren heeft, heeft alles verloren."Een van de 'aarifeen (degenen die veel kennis hebben over Allah) heeft gezegd: Als een persoon zoveel jaren bezig is met de dhikr van Allah (het gedenken van Allah), en hij zich er dan voor even van afwendt, dan is datgene wat hij verliest veel groter dan wat hij al heeft gewonnen.


Al-Bayhaqee levert over van 'Aaishah (radya Allahu 'anha) dat de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) heeft gezegd: Er is geen tijd waarin de zoon van Adam Allah niet gedenkt, of het zal een bron van spijt voor diegene zijn op de Dag des oordeels.(Hasan: Overgeleverd door Abu Nu'aym in al-Hiliyatul-Awliyaa (51361-362). Het was authentiek verklaard door Shaykh al-Albaanee in Saheehul-Jaami' (nr.5720).)

Mu'aadh ibn Jabal (radya Allahu 'anhu) levert over dat de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) heeft gezegd: De mensen van het Paradijs zullen geen spijt hebben (treurig zijn) vanwege iets, behalve voor de momenten dat ze niet bezig waren met de dhikr (het gedenken) van Allah.(Saheeh: Overgeleverd door lbnus-Sunnee in 'Aml al-Yawma wal-Laylah (nr.3). Verwijs naar Saheehul-Jaami' (nr.5446).)

Mu'aadh ibn Jabal (radya Allahu 'anhu) levert over dat de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) was gevraagd: Wat voor daad is het meest geliefd bij Allah? Dus antwoordde hij: Dat je je tong vochtig houdt met de dhikr van Allah, tot je dood.(Hasan: Overgeleverd door lbn Hibbaan (nr.2318). Het was authentiek verklaard door Saleem al-Hilaalee in Saheeh al-Waabilus-Sayyib (p.80).) Abu Dardaa (radya Allahu 'anhu) heeft gezegd: Voor alles is er een poetsmiddel en het poetsmiddel voor het hart is de dhikr van Allah (het gedenken van Allah).


Al-Bayhaqee levert over van Ibn 'Umar (radya Allahu 'anhu) dat de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) heeft gezegd: Voor alles is er een poetsmiddel, en het poetsmiddel voor de harten is de dhikr (het gedenken) van Allah. Er is niets meer in staat om een persoon te redden van de bestraffing van Allah dan de dhikr van Allah. Er werd gevraagd: Niet eens Jihaad op de weg van Allah? Hij antwoordde: Niet eens als je doorging met het slaan met je zwaard totdat deze breekt. (Saheeh: Overgeleverd door Ahmad (4/352), van Mu'aadh ibn Jabal radiallaahu 'anhu. Het was authentiek verklaard door al-Albaanee in Saheehul-Jaami' (nr.5644).) Zoals men ooit heeft gezegd: "Sommige mensen zijn gestorven, terwijl het lijkt alsof zij nog onder de mensen leven." (Saydoel-Chaatir 1/22)Iemand vroeg aan Aamir b. Abd Qays om eventjes te praten, waarop hij zei: "Hou de zon tegen, dan zal ik met jou praten." En toen men een van de voorgangers (die op sterven lag) bezocht, kwamen zij binnen en zagen zij dat hij aan het bidden was. Zij stonden versteld en vroegen hem hierover. Hij antwoordde: "Nu wordt mijn rol - waar de daden in opgeschreven worden - opgerold."


Khalf ibn Tameem overleverd dat hij Sufan At-Thawri hoorde zeggen: "Het zicht van een persoons ogen is bedoeld voor deze wereld, en het zicht van een persoons hart is bedoeld voor het Hiernamaals. Wanneer een persoon kijkt met zijn ogen, zal hij weinig profijt hebben. Het is wanneer hij met zijn hart kijkt dat hij veel profijt hebben zal."


Er werd gezegd tegen Rabee' Ibn Khaytham. "We hebben jou nooit fouten zien zoeken in anderen." Hij antwoordde: "Ik ben niet tevreden genoeg met mezelf om mijn tijd toe te wijden in het zoeken van andermans fouten." Imam Malik zei over de heilige stad van Madinah, "Ik heb in dit land mensen ontmoet die geen fouten hadden. Maar zij spendeerden hun tijd in het zoeken van andermans fouten en (ondertussen) stapelen hun eigen fouten op. En ik heb in dit land mensen ontmoet die fouten hadden. Echter, zij bleven stil wanneer het ging om de fouten van anderen, en (ondertussen) werden hun fouten vergeten!"Yahyaa bin Abee Katheer heeft tegen zijn zoon 'Abdullaah gezegd: Kennis kan niet worden bereikt met een uitgerust lichaam.' Overgeleverd door Muslim in zijn Saheeh in het Boek van het Gebed.Een van de selef heeft gezegd: Gebruik mijn kennis, al doe ik tekort aan mijn daden.. Mijn kennis zal jou baten, en mijn tekortkomingen zullen jou niet schaden..


"Als zij me zouden vermoorden, zal het martelaarschap voor me zijn. Als ze me zouden verbannen, zal het emigratie voor me zijn; als ze me verbannen naar Cyprus, zal ik zijn mensen oproepen tot Allaah zodat zij mij zullen antwoorden. Als zij mij gevangen nemen, zal het een plaats zijn van aanbidding voor mij." Nahiyah min Hayah Shaykh al-Islam [p.30]Ibn al-Moebaarak heeft gezegd: ''Ik heb gezien dat de zondes de harten doden.. En het verslaafd zijn aan zondes leidt tot vernedering.. En het wegblijven van zondes doet de harten leven.. En het beste voor Nafs (eigen-ik) is haar (Nafs) ongehoorzaam zijn..''As-Shaafi3ie (Ra7imahoeLaah) heeft gezegd: ''Ik klaagde bij mijn sheikh (wakie3) over mijn slechte geheugen, Hij spoorde mij aan tot het wegblijven van zondes, En hij zei: Weet dat kennis noer (licht) is, En het licht van Allah wordt niet gegeven aan een zondaar'' Immers: het licht van Allah (kennis) gaat niet samen met de duisternis van een zonde


Een Wijze Man heeft gezegd: `We smeken Allaah in onze doe'as om ons te helpen meer `ibaadah te doen, onze imaan te versterken, ons taqwa te schenken “ en vervolgens gaan we languit liggen en slapen. Denken diegenen dat zij Allaah kunnen vragen en dat Hij hen datgene schenkt zonder dat zij zich ervoor inzetten? Wij moeten hard, keihard strijden tegen het slechte van onze nafs, heel hard vechten tegen luiheid om dat te bereiken en dan zal Allaah ons helpen.''Umar bin 'Abd al-'Aziz zei: "Niemand bereikt het niveau van taqwa totdat hij geen daden noch woorden heeft die hem kunnen doen schamen, zowel in deze wereld als in het Hiernamaals." Hij werd ook eens gevraagd: "Wanneer bereikt de aanbidder de piek van taqwa?" Hij antwoordde: "Als hij al zijn gedachten en verlangens die zich in zijn hart bevinden op een bord legt, vervolgens rondloopt op de markt (met het bord in zijn hand), en hij zich niet schaamt voor wat zich op het bord bevindt." ['Min Akhlaq as-Salaf'; p. 56]


Een man genaamd Tawbah bin as-Sammah, die leefde in ar-Raqqah (een stad in Iraq), besloot op een dag om zijn daden te berekenen. Hij was bijna zestig jaar oud, en hij rekende uit dat het aantal dagen dat hij tot dan toe geleefd had 21.500 dagen waren. Hij schreeuwde en zei: "Wee mij! Zal ik mijn Heer ontmoeten met 21.000 zonden? Zal ik mijn Heer met 21.000 zonden ontmoeten? En hoe zal het dan zijn als er dagelijks duizenden zonden gepleegd worden?!" [Ibn Abi ad-Dunya's 'Muhasabat an-Nafs'; p. 48]


één van onze voorgangers zei: wanneer Allah langs jou kant is, dan heb jij een leider die nooit dwaalt, en een waker die nooit slaapt, en iemand die onoverwinnelijk is (djaami' al 'oeloem wal hikam van b. Radjab)



Op gezag van Rabeeyah al-Asslamee die zei: "Ik diende de Boodschapper van Allaah en hij gaf mij wat land, en Abu Bakr wat land, en wanneer het erop aankwam om het te verdelen ervan, verschilden we over een bod dadels van een dadelpalmboom.
Abu Bakr zei: 'Dit is op mijn gedeelte van het land!' En ik zei: 'Het is op mijn gedeelte!'Er was een probleem tussen mij en Abu Bakr, en Abu Bakr zei een zin tegen mij welke ik haatte, maar hij had er spijt van dat hij het had gezegd, dus zei hij tegen mij: 'O Rabeeyah! Zeg iets gelijkwaardigs als datgene wat ik tegen jou had gezegd, zo dat het gecompenseerd kan worden.'Dus ik zei: 'Ik zal het niet zeggen.'Abu Bakr zei: 'Je zal het zeggen, of ik zal de Boodschapper van Allaah raadplegen om het jou te laten zeggen.'Dus ik zei: 'Ik zal het niet zeggen.'Abu Bakr liet dat gedeelte van land voor mij en vetrok naar de Profeet en ik volgde hem. De mensen van mijn stam volgden ons en zeiden tegen mij: 'Moge Allaah Genade hebben met Abu Bakr, waarom gaat hij naar de Booschapper van Allaah om jou, en hij zei wat hij zei over jou.'Dus ik zei: 'Weet je wel wie dit is?? Dit is Abu Bakr as-Siddeeq, hij is een van de twee die in de grot waren, hij is er een die als Moslim oud is geworden (een van de ouderen van de Moslims), pas op dat hij niet omkijkt en jullie mij ziet helpen tegen hem en dan boos terwijl hij de Boodschapper van Allaah ontmoet, en de Boodschapper van Allaah zal boos op jullie worden doordat hij boos is, en dan zal Allaah Azza wa Jal boos worden omdat zij boos zijn en dan zal Rabeeyah vernietigd zijn.'Ze zeiden: 'Wat beveel je ons te doen?'Ik zei: 'Ga terug.'Abu Bakr ging naar de Boodschapper van Allaah , dus volgde ik hem in mn eentje, totdat hij de Profeet ontmoette en hij vertelde het verhaal zoals het was. De Profeet hief zijn hoofd op naar mij en zei: 'O Rabeeyah wat is het probleem tussen jou en as-Siddeeq?'Ik zei: 'O Boodschapper van Allaah , dit en dat is gebeurd, en hij zei iets tegen mij waar ik afkeer van had, toen zei hij tegen mij, zeg iets gelijkwaardigs als wat ik tegen jou zei, zodat het gecompenseerd kan worden, maar ik weigerde.'Toen zei de Boodschapper van Allaah :'Ja, zeg geen woord terug tegen hem, maar zeg: Moge Allaah jou vergeven o Abu Bakr. Moge Allaah je vergeven o Abu Bakr.' "Hasan zei: "Abu Bakr draaide om en hij was aan het huilen."vrijwel letterlijk vertaald vanuit het Engels vertaald van Silsilah Ahadeeth As-Saheehah van Sheikh al Albaanie, welke was vertaald door Abbas Abu Yahya



ash-Shafi'i heeft gezegd:"Ik wens dat alle mensen deze kennis zouden leren, zonder dat er enige waardevermeerdering aan mij wordt gegeven."['Siyar al-A'lam an-Nubala''; 10/55]

Abu 'Abdullah bin al-Khatib verhaalde:"Abu Hamdun (één van de Tabi'in) had een rol papier waarop drie honderd namen van zijn vrienden waren geschreven, en hij deed vaak één voor één dua (smeekgebed) voor hen, en dat elke avond."['Sifat as-Safwah'; 1/492]


Ibn 'Abbas heeft gezegd;"Waarlijk, ik kom een Ayah in het Boek van Allaah tegen, en dan wens ik dat alle mensen de kennis zouden hebben van hetgeen ik heb (van deze Ayah)."['Hilyat al-Awliya''; 9/119]'Ali bin Abi Talib heeft gezegd:"A man who desires that even the straps of his shoes are better than those of his friend enters into those mentioned in this verse: {"And this is the abode of the Hereafter: We prepare it for those who do not seek high status or mischief in the land."} [al-Qasas; 83]."[Reported by at-Tabari in 'Jami' al-Bayan'; 20/122]

Al H'aafidh al Khaatib al Baghdadi zei in zijn gedicht: Onderbreek nooit een toespraak Al weet je het binnenstebuiten