maandag 16 februari 2009

Enkele vormen van shirk

Enkele vormen van Shirk
door Abou Sayfoullah

1) Zweren bij iets anders dan Allah.
Veel mensen leggen alle soorten eden af bij zaken anders dan Allah, maar Allah mag zweren bij elk van Zijn schepselen, maar Zijn schepselen zijn niet toegestaan om te zweren bij iets anders dan Allah. Het zweren bij iets, is het verheerlijken van datgene waarover men zweert. Het is niet goed om iets of iemand anders te verheerlijken dan Allah.

Ibn ‘Oemar verhaalde dat de Profeet heeft gezegd: “Allah heeft verboden dat jullie zullen zweren bij jullie vaders. Als iemand zweert, laat hem zweren bij Allah, of anders zwijgen.“ [1]

Ibn ‘Oemar verhaalde ook dat de Profeet heeft gezegd: “Een ieder die zweert bij iets anders dan Allah is schuldig aan shirk.” [2] De Profeet heeft gezegd: “Een ieder die zweert bij vertrouwenswaardigheid is niet één van ons.” [3]

Het is niet toegestaan te zweren bij de Ka’bah, bij vertrouwenswaardigheid, bij eer, bij hulp, bij de zegening van die-en-die, bij het leven van die-en-die, bij de deugd van de Profeet, bij de deugd van een waliy, bij iemands vader of moeder, bij de hoofden van iemands kinderen, etc. Dat alles is h’araam, en de boete daarvoor is het zeggen van La ilaaha illa llaah, zoals staat vermeld in de authentieke h’adieth: “Een ieder die zweert ‘Bij al-Laat’ of ‘Bij al-‘oezza’, laat hem La-ilaaha illa llaah zeggen (Er is geen God dan Allah).” [4]

Er zijn andere zinnen die eveneens shirk inhouden en daarom verboden zijn, maar die vaak door moslims worden uitgesproken, zoals: “Ik zoek mijn toevlucht tot Allah en tot jou”, “Ik ben afhankelijk van Allah en jou”, “Dit is van Allah en jou”, “Ik heb niemand dan Allah en jou”, “Ik heb Allah in de hemel en ik heb jou op aarde”, “Als het niet aan Allah en die-en-die lag”, “Ik verloochen de Islam”, “Tijd heeft me laten stikken” (en elke andere uitdrukking die het vervloeken van tijd inhoudt, zoals het zeggen van: “Dit is een slechte tijd”, “Dit is een ongelukkige tijd”, “Tijd is een verrader”, etc., omdat het vervloeken van tijd een belediging is tot Allah die de tijd heeft gecreëerd), verwijzingen naar “Natuurlijke weg.” Namen die inhouden een slaaf te zijn van iemand anders dan Allah, zoals ‘Abd Al-Masieh’, ‘Abd An-Nabi, ‘Abd Ar-Rasool and ‘Abd Al-H’oesayn, zijn ook verboden.

Er zijn ook moderne uitdrukkingen die in strijd zijn met de Tawheed en daarom h’araam zijn, zoals “Islamitisch socialisme”, “Islamitische democratie”, “De wil van het volk, is de wil van Allah”, “Religie is voor Allah en het land is voor het volk”, “In de naam van het Arabisme”, “In de naam van de revolutie”, etc.

Het is ook h’araam om titels als “Koning der koningen” of Rechter der Rechters” te gebruiken voor mensen; om moenaafiqien of ongelovigen “Sayyid (meester)” (of het nou in het Arabisch is of in andere talen) te noemen, de woorden “Als…dan..” te gebruiken, wat ontevredenheid en spijt inhoudt, en de weg opent voor Shaytaan, en om “O Allah, vergeef mij als U wilt.” te zeggen. [5]


--------------------------------------------------------------------------------

[1] Overgeleverd door Al-Boekhaarie; zie Al-Fath’, 11/530.

[2] Overgeleverd door Imaam Ah’mad, 2/125; zie Sah’ieh’ Al-Djaamie’, 6204.

[3] Overgeleverd door Aboe Daawoeed 3253; zie ook As-silsielah As-sah’ieh’ah, nr. 94.

[4] Overgeleverd door Al-Boekhaarie, Al-Fath’, 11/536.

[5] Voor meer informatie, zie Moe’djam Al-Manaahi Al-Lafdhzieyyah, Bakr Aboe Zayd.



2) Astrologie, of geloven dat de sterren en planeten een invloed hebben op het leven van mensen en gebeurtenissen.

Zayd ibn Khaalid Al-Djoehani verhaalde: “De Boodschapper van Allah leidde ons in het ochtendgebed op Al-H’oedaybieyyah nadat het had geregend ‘s nachts. Toen hij klaar was, draaide hij zich om, om de mensen het gezicht toe te keren en zei: ‘Weten jullie wat jullie Heer zegt?’ Zij zeiden: ‘Allah en Zijn Boodschapper weten het beste.’ Hij zei: ‘(Allah zegt): Deze ochtend werd één van Mijn dienaren een gelovige in Mij en één werd een ongelovige. Voor degene die zei, “We hebben regen gekregen door de gratie en genade van Allah,” hij is een gelovige in Mij en een ongelovige in de sterren; voor degene die zei, ”We hebben regen gekregen door die-en-die ster,” hij is een ongelovige in Mij en een gelovige in de sterren.’” [1]

Degene die horoscopen in kranten en tijdschriften leest en gelooft wat zij zeggen over de invloed van sterren en planeten is een Moeshriek en degene die hen leest voor het vermaak is een zondaar, omdat het niet toegestaan is om zichzelf te vermaken door het lezen van zaken die shirk bevatten, omdat Shaytaan hierdoor zal proberen hem te leiden naar de shirk.



--------------------------------------------------------------------------------

[1] Overgeleverd door Al-Boekhaarie; zie Fath’ Al-Baarie, 2/333.



3) Nog een andere vorm van shirk is geloven dat zekere zaken voordeel kunnen brengen terwijl de schepper ze niet zo heeft gemaakt

Sommige mensen geloven bijvoorbeeld in amuletten en betoveringen, of het dragen van zekere soorten parels of zeeschelpen of metalen oorringen etc, op het advies van waarzeggers of tovenaars of in overeenstemming met geërfde gebruiken. Dus zij hangen ze om hun eigen nek of om de nek van hun kinderen om het boze oog tegen te gaan –zoals zij beweren; of ze binden hen vast aan hun lichamen of hangen ze in hun auto’s of huizen, of dragen ringen met speciale stenen, denkend dat deze dingen hun nood kan verlichten of afweren. Dit is zonder enige twijfel in tegenstelling tot het idee van vertrouwen op Allah, en zal alleen maar resulteren in het nog zwakker maken van een persoon, net als het zoeken van medicijnen op een manier die verboden is. Deze amuletten bevatten duidelijk veel shirk, net als het vragen van hulp aan Djinns en duivels, of vage tekeningen en onleesbare schrijven. Sommige van deze leugenaars schrijven zelfs ayaat uit de Qor’aan, mengen ze met woorden van shirk, of schrijven ze met onreine oplossingen zoals menstruatiebloed. Het ophangen van deze amuletten of ze vastbinden aan iemands lichaam is h’araam, omdat de Profeet heeft gezegd: “Een ieder die een amulet ophangt is schuldig aan shirk.” [1]

Als degene die dit doet, gelooft dat deze dingen voordeel of schade kunnen veroorzaken in plaats van Allah, is hij een Moeshriek die schuldig is aan as-shierk al-akbar. Als hij gelooft dat zij een extra middel zijn om voordeel of schade te veroorzaken, dan is hij een Moeshriek die schuldig is aan as-shierk al-akbar. Dit houdt in dat oorzaken toegeschreven worden aan zaken anders dan Allah.




--------------------------------------------------------------------------------

[1] Overgeleverd door Ah’mad, 4/156; zie ook Sielsielat As-sah’ieh’ah, nr. 492.



4) Te koop lopen met aanbidding

Eén van de voorwaarden voor acceptatie van een goede daad, is dat de uitvoering van de daad vrij moet zijn van pronken. Een andere voorwaarde, is dat de uitvoering van de daad in het kader van de Soennah moet zijn. De persoon die daden van aanbidding zoals bidden, uitoefent teneinde gezien te worden door andere mensen is een Moeshriek en zijn daad is onaanvaardbaar. Allah zegt (interpretatie van de betekenis): “Voorwaar, de huichelaars proberen Allah te misleiden, en Hij vergeldt hun (misleiding). En wanneer zij in salaat staan, staan zij er lui bij, om door de mensen gezien te worden. En zij gedenken Allah slechts weinig.” [1]

De persoon die eveneens een goede daad doet zodat het nieuws over andere mensen zal bereiken, is ook in de zonde van shirk gevallen. De bestraffing voor degene die dit doet, is overgeleverd in de h’adieth verteld door Ibn ‘Abbaas (moge Allah tevreden over hem en zijn vader zijn), waarin de Profeet heeft gezegd: “Een ieder die dingen doet om gezien en gehoord te worden door anderen, Allah zal zorgen dat hij zal worden gezien en gehoord als een voorbeeld voor anderen.” [2]

Een ieder die enige daad van aanbidding doet ter wille van Allah en andere mensen, zijn daden zullen onaanvaardbaar zijn, zoals is vermeld in de h’adieth qoedsi: “Ik ben zo zelfgenoegzaam, dat Ik het niet nodig heb, dat er iemand met Mij wordt geassocieerd. Dus als iemand een daad doet zowel ter wille van iemand anders als van mij, dan doe ik afstand van die daad aan degene die hij met Mij vergeleek.” [3].

Het kan gebeuren dat een persoon aan een daad begint ter wille van Allah en dan de drang over hem komt om te pronken. Als hij weerstand biedt zal zijn daad nog steeds worden aanvaard, maar als hij graag toegeeft, zal –naar de mening van de meeste geleerden- zijn daad onaanvaardbaar zijn.


--------------------------------------------------------------------------------

[1] Soerat An-nisaa-e, aayah 142.

[2] Overgeleverd door Moesliem, 4/2289.

[3] Overgeleverd door Moesliem, nr. 2985.