De positie van de gedragscode in de Islaam
De gedragscode neemt een hoge en belangrijke positie in binnen de islaam. Deze belangrijke positie wordt door de Alwijze bevestigd en is tot uitvoer gebracht door de Profeet (Allah's gebeden en vrede zij met hem). Hij heeft deze gedragscode zowel in woorden als in daden tot uitvoer gebracht. In zoverre dat Allah het volgende over hem heeft gezegd:
"En voorwaar, jij beschikt over een hoogstaande gedragscode." (Al Qalam, 3)
Shaykh Muhammed al Amien Ashinqieti heeft gezegd: "Dit is één van de belangrijkste zaken waar de Profeet (Allah's gebeden en vrede zij met hem) mee geprezen is door Allah (de Verhevene) in Zijn Boek."1
Shaykh al-Islaam ibn Taymiyyah heeft gezegd: "Wat betreft het hoogstaand karakter waarmee Allah Mohammed (Allah's gebeden en vrede zij met hem) beschreven heeft; dit is het complete geloof voor al hetgeen wat Allah bevolen heeft. Zo heeft Mujaahid dit gezegd en anderen.
Dit is tevens dezelfde uitleg die gegeven kan worden aan de Qur’aan waar 3Aa'ishah (moge Allah met haar behaagd zijn) over spreekt in de volgende overlevering: "Zijn gedragscode was de Qur'aan."2 Dat (de Qur'aan) houdt hier het volgende in: "het zich haasten om hetgeen waar Allah van houdt na te komen met een goed ziel en een verruimde borst."3
Ibnul Qayyim al Djawziyyah heeft gezegd: "Een perfecte gedragscode is het gehele geloof, het omvat al wat onder al-iemaan valt en de wetgevingen van de islaam."4
Zoals ons het belang van de positie van de goede gedragsmanieren bekend zijn gemaakt, is ons ook de grote beloning ervan bekend gemaakt. De Profeet (Allah's gebeden en vrede zij met hem) zegt: "Voorzeker, de gelovige behaalt middels het perfecte gedrag het niveau van de vastende staande (in het nachtgebed)."5
Ook heeft hij (Allah's gebeden en vrede zij met hem) gezegd - als verduidelijking van de onlosmakelijke verbintenis tussen al-iemaan en de goede gedragscode: "Voorwaar, de meest complete gelovigen met al-iemaan zijn degenen met de perfecte gedragsmanieren."6
De Profeet (Allah's gebeden en vrede zij met hem) heeft gezegd: "Voorwaar, tot de meest geliefde bij mij en meest nabije van mijn zitting op de Dag des Oordeels zijn degenen met de beste gedragsmanieren onder jullie, en voorwaar tot de meest verafschuwden bij mij en meest verre zitting van mij op de Dag des Oordeels (zijn): attarthaaroen7 en de al-mutashaddiqoen8 en de al-mutafaihiqoen.9" Zij (de metgezellen) zeiden: "O Boodschapper van Alllah, de tharthaarien en de al mutashadiqien zijn ons bekend wie zijn (dan) de al mutafaihiqoen?" Hij (de Profeet) zei: "De hoogmoedigen."10
Al het voorgaande duidt op de verheven positie van de gedragscode binnen de islaam. De gedragscode is een eigenschap die tot uitvoer gebracht moet worden. Het is een eigenschap die de Profeet (Allah's gebeden en vrede zij met hem) heeft toegepast in de omgang jegens anderen waardoor zijn metgezellen oprecht van hem hielden. Zij plaatsen zelfs zijn uitspraak boven hun eigen uitspraken, zijn daad boven hun daden, zijn mening boven hun eigen mening. Dit allen heeft hun harten nader tot elkaar gebracht. Het is zelfs zo dat hun gedragscode de meest hoge rang heeft bereikt. Zo zien we dat een persoon de behoefte van zijn broeder boven zijn eigen behoefte plaatst. Allah (de Verhevene) heeft hen omschreven in het volgende vers, dat tot de dag van vandaag gereciteerd wordt:
"En degenen die voor hen in de stad (Medinah) woonden en geloofden (de Ansaar), zij houden van degenen die (vanuit Mekkah) naar hen zijn gemigreerd en zij vinden in hun hart geen jaloezie op wat aan hen gegeven is. En zij geven aan (hen) voorrang boven zichzelf, ook al is er behoefte onder hen. En wie zich hoedt voor zijn eigen gierigheid: dat zijn degenen die zullen welslagen." (Al Hashr, 9)
Het belang van de nobele gedragscode wordt ons ook duidelijk als we kijken naar hetgeen de gemeenschappen aan ellende en vernietiging treft, wegens het afstand nemen van de islamitische gedragsnormen en het aannemen van slechte gedragsmanieren!
____________________________
1. Shaykh Muhammed al Amien Ashinqieti, Adwaa’u-l-bayaan
2. Sahieh, overgeleverd door imaam Muslim.
3. Shaykh al-Islaam ibn Taymiyyah, Madjmoe3 Arrasaa’il al-Kubraa.
4. Ibnul Qayyim al Djawziyyah, Madaaridj Assaalikien.
5. Aboe Dawaoed, Al Haakim en door imaam al-Albaanie authentiek verklaard in Sahieh al Djaami3.
6. Aboe Dawoed, At-Tirmithie en Al Haakim.
7. Attarthaaroen; het veel praten en het herhalen ervan.
8. Al-mutashaddiqoen; dit houdt het volgende in: vermeerderen van het praten dat niets met de waarheid te maken heeft. Er is ook gezegd dat er bedoelt wordt; degenen die met de mensen spotten door middel van hun tong en veel praten zonder erbij stil te staan. Ashadq is de zijkant van de mond.
9. Al Munthirie zegt in Attarheeb: "De oorsprong van al almutafaihiq is al fahq en dit houd het volgende in: volmaken. Dit omdat hij zijn mond heeft vol gemaakt met gepraat en vermeerdert in het praten om zijn welbespraaktheid en zijn goedheid in tegenstelling tot anderen kenbaar te maken. De Profeet (Allah's gebeden en vrede zij met hem) heeft dit woord als de hoogmoedigen uitgelegd."
10. At-Tirmithie, Ahmad en authentiek verklaard door imaam al-Albaanie in Al Djaami3 Assaghier.
bron: www.mjede.nl