maandag 9 november 2009

Zuiver je hart

Door de nobele Shaykh



al-Imaam Mohammad ibn Saalih al-‘Oethaymien



- moge Allah hem genadig zijn -





Aangezien Allah in Zijn Boek en Zijn Boodschapper - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - in zijn Soennah het rechtmaken van het hart benadrukken, is het voor de mens verplicht om zijn intentie recht te maken en zijn hart recht te maken. Laat hij kijken naar wat in zijn hart aan twijfel zit en deze veranderen in een vaste overtuiging. Hoe?



Dat gebeurt door te kijken naar de Tekenen. Allah - de Almachtige en Majesteitelijke - zegt:



إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآَيَاتٍ لِأُولِي الْأَلْبَابِ


Voorwaar, in de schepping van de hemelen en de aarde en de afwisseling van de nacht en de dag zijn zeker Tekenen voor de bezitters van verstand.

[ Soerah Aal ‘Imraan 3:190 ]



En Hij zegt:



إِنَّ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَآَيَاتٍ لِلْمُؤْمِنِينَ *

وَفِي خَلْقِكُمْ وَمَا يَبُثُّ مِنْ دَابَّةٍ آَيَاتٌ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ


Voorwaar, in de hemelen en de aarde zijn zeker Tekenen voor de gelovigen. En in jullie schepping en wat er aan levende wezens (op aarde) rondloopt zijn Tekenen voor een overtuigd volk.

[ Soerah al-Djaathiyah 45:3-4 ]



Kijk dus naar de Tekenen van Allah.



Wanneer de Shaytaan(1) twijfel in je hart werpt, kijk dan naar de Tekenen van Allah. Kijk naar dit heelal, wie bestuurt dit? Kijk hoe de toestanden veranderen, hoe Allah de dagen onder de mensen afwisselt, zodat je weet dat dit heelal een Alwijze Bestuurder - Almachtig en Majestueus is Hij - heeft.



Zuiver je hart van de shirk(2). Hoe zuiver ik mijzelf hiervan?



Ik zuiver mijn hart door tegen mijzelf te zeggen: "Voorwaar, de mensen zullen mij niet baten als ik Allah ongehoorzaam ben, noch zullen ze mij redden van de bestraffing. Evenmin zullen zij de beloning voor mij binnenhalen, als ik Allah ongehoorzaam ben."



Degene Die de beloning binnenhaalt en de bestraffing afweert is Allah. Als dit het geval is, waarom pleeg je dan shirk aan Allah - de Almachtige en Majesteitelijke? Waarom is je intentie in je aanbidding dat je toenadering zoekt tot de schepping? Daarom, degene die toenadering zoekt tot de schepping met datgene waarmee toenadering wordt gezocht tot Allah; Allah zal afstand van hem nemen en de schepping zal afstand van hem nemen.



Dat wil zeggen: zijn zoeken van toenadering tot de schepping met datgene waarmee toenadering wordt gezocht tot Allah zal hem slechts verder verwijderen van Allah en van de schepping. Want wanneer Allah tevreden is met jou, zal Hij de mensen tevreden maken met jou; en wanneer Hij verontwaardigd is over jou, zal Hij de mensen verontwaardigd maken over jou. Wij zoeken onze toevlucht bij Allah tegen Zijn Verontwaardiging en Zijn bestraffing.



Waar het om gaat, mijn broeder, is dat je altijd je hart dient te herstellen. Reinig je hart te allen tijde, opdat dit gezuiverd wordt.



Het zuiveren van het hart is dus een zeer belangrijke zaak. Ik vraag Allah om mijn hart en jullie harten te zuiveren en om ons de zuivere toewijding aan Hem en de opvolging van Zijn Boodschapper te schenken.



Bron: Sharh Riyaad as-Saalihien, hadieth nr. 8 (licht aangepast)

Vertaald vanuit het Arabisch door: Ridouane Mallouki



--------------------------------------------------------------------------------

(1) Voetnoot van de vertaler: Shaytaan (meerv. shayaatien): De Satan, de Duivel.



(2) Voetnoot van de vertaler: Shirk: Afgoderij.