donderdag 5 maart 2009

Ouders

Alle lof is voor Allah, we prijzen Hem, vragen Hem Zijn hulp en zoeken bescherming bij Allah tegen het slechte van onze zielen en tegen het kwade van onze handelingen. Diegene die geleid wordt door Allah: er is niemand die hem kan misleiden en diegene die afdwaalt: er is niemand die hem kan leiden.
Ik getuig dat er geen god is naast Allah; Hij is één, zonder deelgenoten, en ik getuig dat Mohammed Zijn dienaar en boodschapper is.

O gij die gelooft, vreest Allah zoals het behoort en sterft niet, tenzij gij Moslim zijt. (3:102)


O, gij mensen, vreest uw Heer, Die u van één enkele ziel schiep en daaruit haar gezellin schiep en uit hen beiden mannen en vrouwen verspreidde en vreest Allah in Wiens naam gij een beroep op elkander doet en (weest plichtsgetrouw) betreffende de familiebanden. Voorwaar, Allah is Bewaker over u. (4:1)

O, gij die gelooft! Vreest Allah en spreekt de waarheid. Hij zal uw werken goed voor u maken en u uw zonden vergeven. En wie Allah en Zijn boodschapper gehoorzaamt, heeft zeker een grote overwinning behaald. (33:70-71)

Het beste van de toespraak is uitgedrukt in Allah´s Boek, en de beste leiding is de leiding van Mohammed (saw), de slechte zaken zijn nieuwigheden (in de godsdienst); iedere nieuwigheid is slecht en al het slechte is in de hel.

Beste broeders en zusters, assalamoe 3alaikum,

De Islam legt een grote nadruk op het belang om met eerbied op te zien tegen de ouders en hen goede diensten te bewijzen met het gehele hart en hen dankbaar te zijn, omdat zij zich geen moeite gespaard hebben om hun kinderen op te laten groeien. In de Koran (vertaling) staat hierover:

Uw Heer heeft u bevolen, zeggende: "Aanbidt niemand anders dan Mij en betoont vriendelijkheid jegens de ouders. Indien één hunner bij u een hoge leeftijd bereikt of beiden doen dit, zeg dan nimmer tot hen "Foei" noch stoot hen af, doch spreek tot hen een welgevallig woord. En wees teder voor hen in erbarming. En zeg: "Mijn Heer, ontferm u over hen daar zij mij opvoedden toen ik jong was." (17:23-24)

Met name de genegenheid en dienstbaarheid voor de moeder wordt benadrukt. Het is dan ook de moeder die het kind gedragen heeft tot de geboorte, daarna heeft gebaard en daarna heeft gezoogd, gevoed en verzorgd. In een overlevering staat:

Een man kwam naar Allah´s boodschapper en zei: O boodschapper van Allah, wie heeft het meeste recht om door mij het beste behandeld te worden? De Profeet zei: jouw moeder. De man zei: wie is de volgende? De Profeet zei: jouw moeder. De man zei: wie is de volgende? De Profeet zei: jouw moeder. De vroeg voor de vierde keer: wie is de volgende? De Profeet zei: jouw vader. (Boechari)

Er zijn ook overleveringen die de positie van de vader benadrukken. Bijvoorbeeld de volgende overlevering:

Geen kind kan voor zijn ouders hetzelfde terugdoen behalve wanneer hij ze in slavernij aantreft en ze terugkoopt om ze te bevrijden. (Boechari & Moslim)

Het mag duidelijk zijn dat beide ouders respect en gehoorzaamheid van hun kinderen mogen verwachten. Zelfs goed zijn voor de vrienden van de vader is een goede daad. De Profeet zei hierover:

De nobelste daad is dat een persoon welwillend zal zijn tegen de vrienden van zijn vader. (Moslim)

Verder hebben de ouders ten alle tijden recht op verzorging van hun kinderen. Indien een kind het zich kan permitteren zijn ouders te onderhouden, zou hij zich in hun dienst moeten stellen, en de last dragen van hun onderhoud, zonder enige wrevel. Allah´s boodschapper zei:

Terwijl drie personen aan het reizen waren, werden zij overvallen door regen en zij zochten beschutting in een grot in een berg. Een grote rotsblok viel van de berg voor de opening van de grot en blokkeerde deze. Zij zeiden tegen elkaar: denk aan de goede daden welke je alleen ter wille van Allah hebt gedaan en roep Allah aan terwijl je verwijst naar deze daden, zodat Allah je mag verlossen van je moeilijkheid. Één van hen zei: O Allah, ik had mijn ouders die erg oude waren en ik had kleine kinderen, ter wille van wie ik werkte als een schaapherder. Wanneer ik in de nacht naar hen terug kwam, was ik gewend te beginnen met het geven van de melk aan mijn ouders voor ik het aan mijn kinderen gaf. En op een dag ging ik ver weg, op zoek naar een graasplaats (voor de schapen); ik kwam niet terug naar huis tot laat in de nacht en vond mijn ouders in slaap. Ik molk (het vee) zoals gewoonlijk, en bracht het melkvat en stond bij hun hoofden. Ik hield er niet van om hen wakker te maken van hun slaap; ik hield er ook niet van om de melk aan mijn kinderen te geven voor mijn ouders, hoewel mijn kinderen aan het huilen waren (van de honger) aan mijn voeten. Zo duurde deze toestand van mij en van hen door tot de dageraad. O Allah, als u van mening bent dat ik dat alleen heb gedaan om uw genoegen te zoeken, dan alstublieft laat er een opening zijn waardoor we de lucht kunnen zien. Dus Allah maakte voor hen een opening waardoor ze de lucht konden zien…… (Boechari)

Gehoorzaamheid aan de ouders wordt dus ten zeerste aangeraden, maar er zijn grenzen door de Islam getrokken. Dit kunnen we opmaken uit de volgende verzen (vertaling):

En Wij hebben de mens geboden zijn ouders goed te doen; en indien zij trachten u er toe te brengen dat gij iets met Mij vereenzelvigt waarvan gij geen kennis hebt, gehoorzaam hen dan niet. Tot Mij is uw terugkeer, en Ik zal u vertellen wat gij deed. (29: 8 )

Maar indien (uw ouders) trachten u iets met Mij te doen vereenzelvigen, waarvan gij geen kennis hebt, gehoorzaam hen niet. Doch leef met hen samen in de wereld op een behoorlijke wijze en volg de weg van hem die zich tot Mij richt. Dan zult gij tot Mij terugkeren en Ik zal u inlichten over hetgeen gij deed. (31:15)

Ieder persoon is direct verantwoordelijk tegenover Allah. Hij of zij moet de religieuze keuzes, onafhankelijk van zelfs de ouders, maken. Dus wanneer de gehoorzaamheid aan de ouders gelijk staat aan ongehoorzaamheid van Allah, moet hij of zij de zijde van Allah kiezen.
Als de ouders geen moslims zijn is het dan ook vaak niet mogelijk om hen te gehoorzamen. Maar het blijft wel heel belangrijk om het contact met hen te behouden en goed en vriendelijk voor hen te zijn. In de Koran (vertaling) staat:

Allah verbiedt u niet, degenen, die niet tegen u om de godsdienst hebben gevochten, noch u uit uw huizen hebben verdreven, goed te doen en rechtvaardig te behandelen; voorzeker, Allah heeft de rechtvaardigen lief. (60: 8 )

Glorie zij aan U, onze Heer; waarlijk er is geen andere god naast U. U alleen aanbidden wij en U alleen vragen wij om hulp. Vergeef ons onze zonden en schenk ons Uw genade. Vergroot ons kennis en wend ons hart niet af na ons op de goede weg te hebben geleid. Amien!

Allah en Zijn engelen zenden zegeningen over de profeet. O, gij die gelooft, zendt zegeningen over hem en wenst hem vrede met alle eerbied toe.

O Heer, verhef Mohammed en de volgelingen van Mohammed zoals U Ibrahiem en de volgelingen van Ibrahiem hebt verheven. Geef Uw zegeningen aan Mohammed en aan de volgelingen van Mohammed zoals U Ibrahiem en de volgelingen van Ibrahiem hebt gezegend in de werelden. U bent de meest geprezene en de meest wonderbaarlijke.

O Heer, wij vragen U kennis omtrent zaken waarvan wij geen kennis bezitten, want U bent Alwetend! Amien!