Adviezen aan de uitnodiger
Als moslims zijn wij verplicht om de mensheid uit te nodigen naar de enige ware godsdienst. Het onderwerp dat hier besproken zal worden is dan ook een belangrijk aspect van het geloof. Hoe kan het namelijk zo zijn dat de bezitters van de valsheid hun tijd en geld hebben opgeofferd voor het verspreiden van deze onwaarheden en dat de moslim niemand over zijn geweldige geloof verteld?
Sommigen van de uitnodigers die wel uitnodigen naar de Islaam maken vele fouten bij het uitnodigen naar dit geweldige geloof. Daarom is het van belang om ons te verdiepen in de wijze waarop men moet uitnodigen. Dit leidt namelijk tot een beter resultaat.
De Profeet (Allah's gebeden en vrede zij met hem) is zijn oproep naar de Islaam in het geheim begonnen, totdat deze oproep gehoor begon te vinden bij de mensen. Hierna beval Allah (de Verhevene) Zijn Profeet (Allah's gebeden en vrede zij met hem) om de mensen in het openbaar uit te nodigen naar de Islaam. Allah (Geprezen en Verheven zij Hij) zegt:
فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ
"Verkondig daarom (in het openbaar) wat bevolen is." (al-Hidjr, 94)
De uitnodiger speelt een belangrijke rol, omdat hij of zij als een voorbeeld gezien wordt door vele van de moslims. Het is voor de uitnodiger uitermate belangrijk dat hij zijn broeders en zusters uitnodigt naar de Islaam. Echter, we leven in een tijd waarin de uitnodigers helaas alleen met zichzelf bezig zijn, terwijl er onder de moslimgemeenschap mensen zijn die in grote dwaling verkeren.
Allah (de Verhevene) heeft deze moslimgemeenschap verkozen tot de beste gemeenschap. Voorwaarde is echter dat zij het goede bevelen en het slechte verbieden. Allah (de Verhevene) zegt:
كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللّهِ
"Jullie zijn de beste gemeenschap die uit de mensheid is voortgebracht,(zolang) jullie het goede bevelen en jullie het verwerpelijke verbieden, en jullie in Allah geloven." (Aal 3Imraan, 110)
Hij (de Almachtige) zegt ook:
وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
"En laat er uit jullie een groep voortkomen die uitnodigt tot het goede en oproept tot deugdelijkheid en (die) het verwerpelijke verbiedt, en zij zijn degenen die de welslagenden zijn." (Aal 3Imraan, 104)
Aboe Sa3ied (moge Allah met hem behaagd zijn) heeft verhaald dat de Profeet (Allah's gebeden en vrede zij met hem) gezegd heeft: "Als iemand onder jullie het slechte ziet, moet hij het met zijn hand veranderen. Als hij daartoe niet in staat is, dan moet hij het met zijn tong veranderen. Als hij daartoe niet in staat is, moet hij het met zijn hart doen, en dat is het zwakste niveau van het Geloof."1
Een daa3iyah (uitnodiger) moet rekening houden met de volgende zaken:
• Een zuivere intentie is een vereiste bij het uitnodigen van de mensen naar de Islaam. Het is ook iets waarmee men moet beginnen bij het verrichten van aanbiddingen. Hij moet bij het uitnodigen naar de Islaam slechts het aangezicht van Allah (de Verhevene) wensen. Zoals Noeh (vrede zij met hem) zei:
وَمَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ
"Ik vraag jullie er geen beloning voor, mijn beloning berust alleen bij Allah de Heer der Werelden." (Ashu3araa', 109)
• De uitnodiger moet een duidelijk doel voor ogen hebben. En dat is de groei en de juiste weg van de godsdienst. Hieronder valt het goede bevelen en het slechte verwerpen en de harten van de mensen nader tot elkaar te brengen. Zoals Shu3ayb (vrede zij met hem) tegen zijn volk zei:
إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ
"Ik wens slechts verbetering volgens mijn vermogen, en er is voor mij geen Goddelijke overeenstemming dan bij Allah. Op Hem heb ik mijn vertrouwen gesteld en tot Hem keer ik terug." (Hoed, 88)
• De uitnodiger moet de juiste en nuttige kennis opdoen betreffende de woorden van Allah (Geprezen en Verheven zij Hij) en de woorden van Zijn Profeet (Allah's gebeden en vrede zij met hem), zodat hij de mensen op een juiste manier naar het rechte pad kan uitnodigen. Door deze kennis kan hij zijn uitspraken meer kracht geven aan de hand van bewijzen uit de Qur'aan en Sunnah. Allah (de Verhevene) zegt:
قُلْ هَـذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَاْ وَمَنِ اتَّبَعَنِي وَسُبْحَانَ اللّهِ وَمَا أَنَاْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ
"Zeg: Dit is mijn Weg (godsdienst), ik en degenen die mij volgen roepen op tot Allah, op grond van een duidelijk bewijs.2 Heilig is Allah, en ik behoor niet tot de veelgodenaanbidders." (Yoesuf, 108)
Als men kennis op wil doen dan moet men zorgvuldig omgaan met zijn tijd. De uitnodiger dient zijn tijd te vullen met het bestuderen van de juiste boeken en dient dit met de juiste personen te doen.
• De uitnodiger moet weten dat het maken van een fout tot de menselijke aard behoort en dat hij en de rest van de mensen, in tegenstelling tot hun Schepper, niet volmaakt zijn. Allah, de Schepper van de hemelen en de aarde, is perfect en niemand is aan Hem gelijk.
• Het is niet gepast dat de uitnodiger zich boos maakt wanneer hij te maken krijgt met een lastige persoon. De uitnodiger moet deze lastige persoon beschouwen als iemand die berouw zal tonen en hem rekenen tot de gemeenschap van Mohammed (Allah's gebeden en vrede zij met hem). De uitnodiger moet absoluut niet wanhopen of de moed opgeven wanneer hij de mensen fouten ziet maken en zondigen. De uitnodiger dient echter tijdens zijn gebed om leiding te vragen voor deze mensen. De Profeet (Allah's gebeden en vrede zij met hem) heeft dertien jaar lang in Mekka naar het aanbidden van Allah (de Verhevene) uitgenodigd. Hier moet de uitnodiger een voorbeeld aan nemen en hij moet geduldig omgaan met de bespottingen en andere zaken die zich ongetwijfeld zullen voordoen wanneer hij de weg van de profeten bewandelt.
• De uitnodiger moet niet wanhopen aan de Barmhartigheid van Allah (de Barmhartige). Hij dient de mensen erop te wijzen dat de poorten van berouw altijd open staan en dat hun Heer Barmhartig is. Hij (Allah) zegt:
قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
"Zeg: 'O Mijn dienaren die buitensporig zijn tegenover zichzelf, wanhoopt niet aan de Genade van Allah. Voorwaar, Allah vergeeft alle zonden. Voorwaar, Hij is de Vergevensgezinde de Meest Barmhartige.'" (Azzumar, 53)
____________________________
1 Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam Muslim, imaam aboe Daawoed, imaam a-Ttirmidhie, imaam ibn Maadjah en imaam Ahmad en is sahieh verklaard door imaam Muslim en imaam al-Albaanie.
2 Mujaahid - één van onze vrome voorgangers die een geleerde is in de uitleg van de Qur'aan, die de uitleg van de Qur'aan grotendeels heeft overgenomen van Ibnu 3Abbaas (moge Allah met hen beide behaagd zijn) - zei over het duidelijke bewijs dat hiermee kennis wordt bedoeld. Anderen zeiden dat hiermee wijsheid wordt bedoeld en weer anderen zeiden dat hiermee het alleen aanbidden van Allah (de Verhevene) wordt bedoeld.
Hieronder volgt het vervolg van de zaken waarmee de daa3iyah (uitnodiger) rekening moet houden.
• De uitnodiger moet in al zijn zaken proberen geduld op te brengen. Het uitnodigen van de mensen naar de islaam vereist geduld. Het kan zijn dat mensen geen gehoor zullen geven aan zijn oproep of dat zij hem zelfs zullen uitlachen of uitschelden. De uitnodiger moet in dit geval verstandig zijn en een voorbeeld nemen aan onze geliefde Profeet (Allah's gebeden en vrede zij met hem). Zo bleef een persoon die alcohol dronk telkens terugkomen bij de Profeet (Allah's gebeden en vrede zij met hem) zonder dat de Profeet (Allah's gebeden en vrede zij met hem) hem wegstuurde.
Wanneer de uitnodiger te maken krijgt met een lastig persoon dient hij te voorkomen dat hij boos wordt. Boosheid kan namelijk tot ernstige gevolgen leiden. De uitnodiger moet de persoon de kans geven om zijn verhaal te doen en hij zal aandachtig naar hem moeten luisteren. Tevens hoort hij hem tijdens het houden van zijn verhaal niet te onderbreken.
• Een belangrijke eigenschap die de uitnodiger moet bezitten is dat hij een persoon niet in het openbaar op zijn fouten wijst. Bovendien moet hij geen namen noemen bij het corrigeren van fouten. De uitnodiger kan een voorbeeld nemen aan de beste der mensen (Allah's gebeden en vrede zij met hem) die altijd zei: "Wat is er toch met bepaalde volkeren; zij verrichten dit en dat (...)."(Sahieh Al-Bukhaarie en Muslim)
• De uitnodiger moet zichzelf niet bij de mensen prijzen. Hij dient te weten dat hij niet volmaakt is en hij dient Allah (de Verhevene) dankbaar te zijn dat Hij hem naar het rechte pad heeft geleid. Dit is een geweldige gunst van de Schepper van de hemelen en de aarde. Allah (de Verhevene) zegt namelijk tegen Zijn Boodschapper:
وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَا مِنكُم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا
"En als de gunst van Allah er voor jullie niet geweest was en Zijn Barmhartigheid, dan zou niet één van jullie zich ooit reinigen." (Annoer, 21)
En Hij zei tegen Zijn Boodschapper (Allah's gebeden en vrede zij met hem) toen hij de boodschap voltooid had:
فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا
"Prijs dan de Glorie van jouw Heer en vraag Hem om vergeving. Voorwaar, Hij is Berouwaanvaardend." (Annasr, 2)
De uitnodiger moet dus niet tegen de mensen gaan zeggen: "Ik beveel jullie altijd om dit niet te doen, maar jullie luisteren niet en ik beveel jullie altijd om het goede te verrichten, maar jullie blijven doorgaan met het zondigen enzovoort." Hierdoor lijkt het alsof de uitnodiger onschuldig is en dat hij zich niet schuldig maakt aan het maken van fouten. Echter, wanneer hij de mensen toespreekt, moet hij in de meerderheid spreken door bijvoorbeeld te zeggen: "Wat is er toch met ons aan de hand?"'
• De uitnodiger moet niet raar opkijken wanneer hij merkt dat degenen die ongehoorzaam zijn jegens hun Heer in de meerderheid zijn. Hij ziet namelijk dat duizenden zich richten op spel en vermaak en slechts een enkeling richt zich op het volgen van lessen en lezingen. Het antwoord voor de uitnodiger is:
سُنَّةَ اللَّهِ فِي الَّذِينَ خَلَوْا مِن قَبْلُ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا
"Als de handelwijze van Allah met de voorafgaanden. En jij zult in de handelwijze van Allah nooit een verandering aantreffen." (Al Ahzaab, 62)
Allah (de Verhevene) zegt in Zijn Boek dat de verderfzaaiers, ondankbaren en zondaren in de meerderheid zijn. Hij (Geprezen en Verheven zij Hij) zegt namelijk (interpretatie van de betekenis): "Maar weinigen van Mijn dienaren zijn dankbaren." (Sabaa', 13). En Hij zegt ook (interpretatie van de betekenis): "En als jij de meeste van hen die op aarde zijn volgt, dan zullen zij jou doen afdwalen van de Weg van Allah." (Al An3aam, 116)
• De uitnodiger moet over enige kennis beschikken over het land waarin hij leeft. Hij dient kennis te hebben over de samenleving, cultuur en geschiedenis. Wanneer hij kennis heeft van deze zaken kan de uitnodiger rekening houden met hetgeen zich in de gedachten van de mensen afspeelt.
• Veel van de uitnodigers maken een fout door de ernst van een zonde te vergroten wanneer zij hierover praten. Zij maken de straf van de zonde groter dan dat Allah (de Verhevene) heeft bepaald. De uitnodiger zegt bijvoorbeeld tegen degenen die roken: "O dienaar van Allah, weet jij niet dat degene die rookt het paradijs niet zal binnentreden, de geur ervan niet zal ruiken en dat zijn eindbestemming het eeuwige hellevuur is?'' Dit is een fout van de uitnodiger. Het is goed wanneer de uitnodiger het zondigen van de mensen niet vergemakkelijkt, maar hij moet zaken niet gaan vergroten. Er zijn namelijk grote zonden en kleine zonden. De uitnodiger moet van een kleine zonde geen grote maken en van een grote geen kleine!
• De uitnodiger moet zijn bewijzen niet baseren op overleveringen die zwak zijn. Dit vanwege het feit dat sommige zwakke overleveringen veel schade aan de moslimgemeenschap kunnen toebrengen. Een uitnodiger mag de mensen natuurlijk wel wijzen op de zwakke overleveringen tijdens zijn lessen, lezingen of vrijdagpreken, zodat de mensen hiervan op de hoogte zullen zijn.
• De uitnodiger dient niet in naam van organisaties, stichtingen of zijn gemeenschap uit te nodigen. Echter, hij moet de juiste methodologie verkondigen en de verkeerde duidelijk maken. Wanneer hij namens zijn gemeenschap, stichting of organisatie spreekt, zullen vele van de mensen afstand van hem nemen en geen gehoor aan hem geven. Imaam ibnu-l-Qayyim heeft gezegd in Zaadu-l-Ma3aad: "Vermijd drie woorden: ik, van mij en aan mij.
- Want Iblies zei (interpretatie van de betekenis): 'Ik ben beter dan hij. U heeft mij uit vuur geschapen, terwijl U hem uit aarde heeft geschapen.' (Saad, 76).
- En Fir3aun zei (interpretatie van de betekenis): 'Is het koninkrijk van Misr (Egypte) niet van mij?' (Az-Zukhruf, 51)
- En Qaaroen zei (interpretatie van de betekenis): 'Voorwaar, dat wat aan mij gegeven is, berust op kennis die ik bezit.' (Al Qasas, 78)"
Het is dus voor de daa3iyah een noodzaak dat hij altijd nederig is, met de mensen overlegt en weet dat er personen onder de mensen zijn die meer kennis dan hem hebben, beter bespraakt zijn en vromer dan hem zijn.
• De uitnodiger moet belangrijke zaken niet voor de mensen gaan vergemakkelijken, zoals de tawheed en het gebed. En hij moet andere zaken niet meer aandacht schenken als hij niet met de belangrijke zaken begonnen is.
bron: www.mjede.nl