zaterdag 19 december 2009

Hoe oprecht zijn je daden?

At-Tirmidhi heeft het volgende van Sjoefayy al-Asbahi overgeleverd:

Hij kwam Medina binnen en zag een man met mensen om zich heen verzameld. Hij vroeg: "Wie is dat?" Zij zeiden: "Abu Hurayra (radyallaahu 'anhu)." Sjoeffayy zei: "Dus benaderde ik hem en ik ging voor hem zitten. Hij was tegen de mensen aan het spreken en toen hij klaar was en de mensen weg waren gegaan, zei ik tegen hem: "Ik vraag je bij Allaah, vertel mij een hadeeth die je van de Boodschapper van Allaah (sallallaahu 'alayhi wasallam) hebt gehoord en die je helemaal begrepen hebt."

Abu Hurayra (radyallaahu 'anhu) zei: "Dat zal ik doen, ik zal jou een hadeeth vertellen die ik van de Boodschapper van Allaah heb gehoord en die ik helemaal begrepen heb." Toen begon Abu Hurayra (radyallaahu 'anhu) naar adem te snakken en hij bleef in deze staat tot hij bijkwam. En toen zei hij: "Ik zal jou een hadeeth vertellen die de Boodschapper van Allaah (sallallaahu 'alayhi wasallam) mij in zijn huis vertelde toen er niemand anders aanwezig was behalve hij en ik." Toen snakte hij naar adem, herstelde, veegde zijn gezicht af en zei: "Ik zal jou een hadeeth vertellen die de Boodschapper van Allaah (sallallaahu 'alayhi wasallam) mij in zijn huis vertelde toen er niemand anders aanwezig was behalve hij en ik." Toen snakte hij naar adem, herstelde, veegde zijn gezicht af en zei: "Ik zal jou een hadeeth vertellen die de Boodschapper van Allaah (sallallaahu 'alayhi wa sallam) mij in zijn huis vertelde toen er niemand anders aanwezig was behalve hij en ik."

Toen begon Abu Hurayra (radyallaahu 'anhu) zwaar naar adem te snakken en zijn hoofd viel voorover. En ik ondersteunde hem lange tijd met mijn schouder.Toen herstelde hij en zei: De Boodschapper van Allaah (sallallaahu 'alayhi wasallam) vertelde me: Als de Dag des Oordeels komt, zal Allaah neerdalen om de mensen te berechten. En ieder volk zal nederig knielen. De eersten mensen die naar voren worden geroepen zullen een man zijn die de Qur'aan uit zijn hoofd had geleerd, een man die terwille van Allaah was gedood en een rijke man.

Allaah zal tegen de geleerde zeggen: "Heb Ik jou niet datgene geleerd wat Ik aan Mijn boodschapper heb geopenbaard?" En hij zal zeggen, "Natuurlijk, mijn Rabb." Allaah zal zeggen: "Je hebt gelogen." En de engelen zullen zeggen: "Je hebt gelogen." Allaah (Subhana wa Ta'ala) zal zeggen: "Je wilde alleen dat er gezegd zou worden dat die en die een geleerde is. En dat werd gezegd."

Degene met veel rijkdom zal gebracht worden en Allaah (Subhana wa Ta'ala) zal tegen hem zeggen: "Heb ik jou niet overvloedig gegeven zodat jij niemand nodig had?" En hij zal zeggen: "Natuurlijk, O Rabb." Allaah (Subhana wa Ta'ala) zal zeggen: "Wat heb je gedaan met datgene dat ik je gegeven heb?" Hij zal zeggen: "Ik heb het aan mijn familieleden gegeven en als liefdadigheid." Allaah (Subhana wa Ta'ala) zal zeggen: "Je hebt gelogen." En de engelen zullen zeggen: "Je hebt gelogen." Allaah (Subhana wa Ta'ala) zal zeggen: "Je wilde alleen maar dat er gezegd werd dat die en die edelmoedig is en dat werd gezegd."

Dan zal degene die gedood werd terwille van Allaah naar voren gebracht worden en Allaah zal tegen hem zeggen: "Waarvoor werd jij vermoord?" Hij zal zeggen: "Ik werd bevolen te vechten in djihaad terwille van U. Dus ik vocht tot ik werd gedood." Allaah (Subhana wa Ta'ala) zal zeggen: "Je hebt gelogen." En de engelen zullen zeggen: "Je hebt gelogen." Allaah (Subhana wa Ta'ala) zal zeggen: "Je wilde alleen dat er gezegd werd dat die en die moedig is. En dat werd gezegd."

Toen streek de Boodschapper van Allaah (sallallaahu 'alayhi wasallam) langs mijn knieƫn en zei: "O Abu Hurayra, deze drie zullen de eerste mensen zijn voor wie het Vuur zal worden opgestookt op de Dag des Oordeels."

Bron: At-Tirmidhi no.2382