zondag 20 december 2009

De dag van 'Aashuraa komt eraan insha'Allaah!

Bismillaah Ar-Rahmân Ar-Rahiem, Alhamdulillaahi Rabbil 'Alameen, was-salaatu was-salaamu 'ala nabiyyina Muhammadin wa 'ala ahlihi wa sahbihi wa aj'ma'een ama' ba'd:

In de Naam van Allaah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige.

Salaam 'alaykum warahmatullaahi wa barakatuhu beste broeders & zusters,

Het is bijna weer zover. De kans om met de Wil van Allaah subhanahu wa ta'ala de zonden van het vorige jaar te laten vergeven is nabij insha'Allaah. We hebben recent nog de dag van 'Arafah gehad, de dag vóór 'Ied-ul Adhaa. Moge Allaah subhanahu wa ta'ala het van degenen die op deze dag hebben gevast accepteren, Allaahumma ameen.

Eenieder die deze kans heeft gemist, krijgt nu dus weer een kans, insha'Allaah. En dat is op de dag, genaamd 'Aashuraa. Dit is op de tiende dag van de eerste maand van het islamitische jaar, Muharram. Ook is het aanbevolen de dag ervoor, de negende, te vasten of anders de dag erna, de elfde. We zitten nu in de maand Muharram, alhamdulillaah. Dit betekent dus, dat 'Aashuraa nadert.

Na uitgebreid onderzoek zijn we tot de conclusie gekomen dat 'Aashuraa op zondag 27 december zal vallen, insha'Allaah.

Wat we jullie wel aan kunnen raden, is om op ofwel zaterdag en zondag, ofwel zondag en maandag te vasten, met de intentie van 'Aashura. Dit (nl. twee dagen vasten) is tevens de sunnah van onze geliefde profeet (vrede en zegeningen zij met hem).

In het onderstaande artikel kunnen jullie meer lezen over deze bijzondere dag.

We vragen aan Allaah Die ons heeft gezegend met de Islaam, om ons te zegenen met leiding, Godvrezendheid en aanvaarding van onze goede daden.

Er is geen God behalve Allaah, Hij alleen, Hij heeft geen deelgenoten. Aan Hem behoort het Koningschap, alle Lof is aan Hem en Hij is tot alles in staat.

Moge Allaah 'azza wa djal ons in staat stellen om Zijn wetgevingen na te leven en de Sunnah van Zijn profeet (Allaah's vrede en zegeningen zij met hem) te volgen, Allaahumma ameen.

Wa 'alaykum salaam wa rahmatullaah,





Het vasten op de dag van 'Aashuraa geldt voor het uit laten wissen van de zonden van het vorige jaar, omdat de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) heeft gezegd:

'Voor het vasten van de dag van 'Arafah hoop ik dat Allaah de zonden vergeeft van het jaar daarvoor en het jaar daarna en voor het vasten van de dag 'Aashuraa hoop ik dat Allaah de zonden van het jaar daarvoor vergeeft.' (Overgeleverd door Muslim, 1162)

Dit is door de Vrijgevigheid die Allaah ons verleent, waarbij het vasten van een dag goed is voor het laten uitwissen van een heel jaar. En Allaah is de Bezitter van de grote Vrijgevigheid.

De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) was er erg op gesteld om er zeker van te zijn dat hij op de dag van 'Aashuraa had gevast vanwege zijn grote status.

Het is overgeleverd van Ibn 'Abbaas (Moge Allaah tevreden met hem zijn) dat hij zei:

'Ik zag de Profeet nooit zo ijverig om er zeker van te zijn dat hij een bepaalde dag had gevast en dat hij die prefereerde over een andere, behalve deze dag, de dag van 'Aashuraa en deze maand - bedoelende Ramadaan.' (Overgeleverd door Al-Bukhaari, 1867)

Wat er wordt bedoeld met ijverig, is ervoor zorgen dat je de grote beloning verdient.

Met betrekking tot de reden waarom de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) op de dag van 'Aashuraa vastte en mensen aanspoorde om dat ook te doen is er overgeleverd door Al-Boekhaari (1865) op gezag van Ibn 'Abbaas (Moge Allaah tevreden met hem zijn), dat hij zei:

'De Profeet kwam naar Madinah en zag de joden vasten op de dag van 'Aashuraa. Hij zei: 'Wat is dit?' Zij zeiden: 'Dit is een goede dag, dit is de dag dat Allaah de Kinderen van Israël van hun vijand heeft gered en Musaa vastte op deze dag.' Hij zei: 'Wij zijn dichter bij Musaa dan jullie.' Dus vastte hij op deze dag en spoorde hij de mensen aan om te vasten.'

De woorden 'dit is een goede dag' staan in de verzameling van Muslim vermeld als 'dit is een grote dag, wanneer Allaah Musaa en zijn volk redde en de Pharao en zijn volk liet verdrinken.' De woorden 'en Musaa vastte op deze dag' worden in de verzameling van Muslim aangevuld door de woorden 'als dank aan Allaah, dus vasten wij op deze dag.'

Het laten uitwissen van de zonden dat wordt verkregen door het vasten van de dag van 'Aashuraa verwijst naar de kleine zonden. Wat betreft de grote zonden, hier is specifiek berouw voor nodig.

Imaam An-Nawawi (Moge Allaah tevreden met hem zijn) zei:

'Het vasten van de dag van 'Arafah geldt als boetedoening voor alle kleine zonden. Met andere woorden: Het geldt voor het laten uitwissen van alle zonden, behalve de grote.' Dan zei hij:

'Het vasten van de dag van 'Arafah geldt als boetedoening voor twee jaar en het vasten van de dag van 'Aashuraa geldt als boetedoening voor een jaar en als een persoon zijn "ameen" samen valt met de "ameen" van de engelen (in het gebed), zijn voorgaande zonden zullen hem vergeven worden... Elk van de genoemde dingen kan gelden als boetedoening. Als hij iets doet wat geldt als boetedoening voor zijn kleine zonden, dan zal hij daarvoor vergeven worden en als er geen kleine of grote zonden zijn, zal het voor hem als goede daad zijn en zal hij daardoor in status stijgen... Als er een of meerdere grote zonden zijn en geen kleine zonden, hopen we dat het zijn grote zonden zal verminderen.' (Al-Majmu' Sharhoel-Muhaddhab, deel 6)

Shaykhu- l-Islaam Ibnu Taymiyyah (Moge Allaah tevreden met hem zijn) zei:

'De boetedoening van de rituele wassing, het gebed, het vasten van Ramadaan, 'Arafah, 'Aashuraa heeft betrekking op alleen de kleine zonden.' (Al-Fataawa-l- kubraa, deel 5)