dinsdag 25 augustus 2009

Bijzonderheden van de maand Ramadaan

Ramadaan is één van de twaalf Arabische maanden. Het is een maand die in de islamitische godsdienst wordt vereerd en wordt onderscheiden van de andere maanden door een aantal bijzonderheden en deugden.


De vierde zuil
Allah (de Verhevene) heeft het vasten van deze maand de vierde zuil van de Islaam gemaakt. Allah (de Verhevene) heeft gezegd:

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ

"De maand Ramadaan is het waarin de Qur’aan is neergezonden, als Leiding voor de mensheid en als duidelijke bewijzen van de Leiding en de Furqaan.1 Wie van jullie aanwezig is in de maand, laat die dan vasten." (Al Baqarah, 185)
En zoals vermeld staat in een overlevering die door ibnu 3Umar (moge Allah met hen beiden behaagd zijn) verhaald is, dat de Boodschapper van Allah (Allah's gebeden en vrede zij met hem) gezegd heeft: "De Islaam is gebouwd op vijf, namelijk; het getuigen dat er geen god is behalve Allah, en dat Mohammed de Boodschapper van Allah is en het verrichten van het gebed en het geven van de zakaah en het vasten van (de maand) Ramadaan en al-Hadj verrichten naar het (Heilige) Huis." (Sahieh al-Bukhaarie en Muslim)


Het begin van de openbaring
Allah (de Verhevene) heeft de Qur’aan in deze maand nedergezonden. Allah (de Verhevene) zegt namelijk:

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ

"De maand Ramadaan is het waarin de Qur’aan is neergezonden, als Leiding voor de mensheid en als duidelijke bewijzen van de Leiding en de Furqaan." (Al Baqarah, 185)
En Allah (Geprezen en Verheven zij Hij) zegt ook:

إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِالْقَدْرِ

“Waarlijk, Wij hebben hem (de Qur’aan) in de Nacht van de Qadr nedergezonden.” (Al Qadar, 1)


Laylatu al-Qadr
Allah heeft Laylatu-l-Qadr2 in deze maand doen plaatsvinden, welke beter is dan duizend maanden. Zoals Allah heeft gezegd (interpretatie van de betekenis):
"Waarlijk, Wij hebben hem (de Qur’aan) neergezonden in de Nacht van de Qadr. En wat doet jou weten wat de Nacht van de Qadr is? De Nacht van de Qadr is beter dan duizend maanden. De engelen en de Roeh (Djibriel) dalen daarin (veelvuldig) neder met de toestemming van hun Heer, voor elke beschikking. Vrede heerst (in deze nacht) tot aan het aanbreken van de ochtendschemering." (Al Qadr)
En Hij heeft ook gezegd:

إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُّبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ

"Voorwaar, Wij hebben hem (de Qur’aan) in de Gezegende Nacht neergezonden. Voorwaar, Wij zijn Waarschuwers." (Addukhaan, 3)

Allah heeft Ramadaan met Laylat al-Qadr begunstigd. En om de verhevenheid van deze Gezegende Nacht kenbaar te maken is soerat Al-Qadr nedergezonden. En ook zijn er tal van overleveringen overgeleverd, die spreken over de verhevenheid van deze nacht, waaronder de overlevering van Aboe Hurayrah (moge Allah behaagd met hem zijn) waarin hij zegt dat de Boodschapper van Allah (Allah's gebeden en vrede zij met hem) heeft gezegd: "Waarlijk, tot jullie is Ramadaan, een gezegende maand, gekomen. Allah (de Verhevene) heeft het voor jullie verplicht gesteld om deze te vasten. Tijdens (deze maand) worden de poorten van het Paradijs geopend en de poorten van het Hellevuur worden gesloten en de opstandige duivels worden vastgeketend. Voor Allah, erin (in de maand Ramadaan) is één nacht die beter is dan duizend maanden en wie wordt ontnomen van haar goedheid, is waarlijk (van iets groots) ontnomen."3
Tevens is verhaald door Aboe Hurayrah (moge Allah met hem behaagd zijn) dat de Boodschapper van Allah (Allah's gebeden en vrede zij met hem) heeft gezegd: "Al wie staand (in het gebed) Laylatu-l-Qadr doorbrengt uit (oprecht) geloof en rekenende (op de beloning van Allah), al zijn voorgaande zonden worden hem vergeven." (Sahieh al-Bukhaarie en Muslim)


Salaat attaraawieh
Allah (Geprezen en Verheven zij Hij) heeft het vasten van de Ramadaan en het doorbrengen van haar nachten in aanbidding, uit oprecht geloof en hopende op de beloning van Allah, een aanleiding gemaakt voor de vergiffenis van de zonden. Zoals vermeld is in Assahiehayn4 in een hadieth, verhaald door Aboe Hurayrah (moge Allah behaagd met hem zijn), dat de Boodschapper van Allah (Allah's gebeden en vrede zij met hem) heeft gezegd: "Al wie (de maand) Ramadaan vast, uit (oprecht) geloof en rekenende (op de beloning van Allah), al zijn voorgaande zonden worden hem vergeven."

Ook is vermeld in Sahieh al-Bukhaarie en Muslim dat de Boodschapper van Allah heeft gezegd: "Al wie (de maand) Ramadaan staand (in het gebed) doorbrengt, uit (oprecht) geloof en rekenende (op de beloning van Allah), al zijn voorgaande zonden worden hem vergeven." De moslims zijn het er allen over eens dat het van de sunnah is om de nachten van de Ramadaan biddend door te brengen. Imaam Annawawie heeft gezegd dat er met het staand doorbrengen van de Ramadaan salaat attaraawieh bedoeld wordt. Dat wil zeggen dat men het staand doorbrengen van de Ramadaan realiseert door middel van het verrichten van salaat attaraawieh.


Gunsten
In deze maand gaan de poorten van het Paradijs open en worden de poorten van het Hellevuur gesloten. Tevens worden de duivels vastgeketend. Aboe Hurayrah (moge Allah behaagd met hem zijn) heeft verhaald dat de Boodschapper van Allah heeft gezegd: "Als (de maand) Ramadaan is gekomen, gaan de poorten van het Paradijs open en de poorten van het Hellevuur worden gesloten en de duivels worden vastgeketend." (Sahieh al-Bukhaarie en Muslim)


Verlossing van het vuur
In iedere nacht van de Ramadaan verlost Allah mensen van het Hellevuur. In een overlevering, die is overgeleverd door imaam Ahmad, zegt de Profeet (Allah's gebeden en vrede zij met hem): "Allah heeft bij iedere verbreking van het vasten verlossers (van het Hellevuur)." Al Munthirie heeft gezegd: er is niets mis met de isnaad.5 Tevens is deze overlevering authentiek verklaard door imaam Al-Albaanie in Sahieh Attargeeb.

En er is overgeleverd door Al Bazzaar (Kashf, 962) dat Aboe Sa3ied verhaald heeft dat de Boodschapper van Allah (Allah's gebeden en vrede zij met hem) heeft gezegd: "Waarlijk, Allah (Gezegend en Verheven zij Hij) heeft verlossers (van het Hellevuur) in iedere dag en nacht (van de Ramadaan). En voor iedere moslim is er in iedere dag en nacht een verhoorde smeekbede."


Vergeving
Het vasten van de Ramadaan is een aanleiding voor de vergiffenis van de zonden die voorafgegaan zijn tot de vorige Ramadaan als de grote zonden zijn vermeden. De Profeet (Allah's gebeden en vrede zij met hem) heeft gezegd: "De vijf gebeden, en de vrijdag tot de (volgende) vrijdag, en de Ramadaan tot de (volgende) Ramadaan, maken hetgeen (aan zonden is gepleegd) tussen hen ongedaan, als de grote zonden zijn vermeden." (Sahieh al-Bukhaarie en Muslim)


Tien maanden
Het vasten van de Ramadaan staat gelijk aan het vasten van tien maanden. Hetgeen hierop duidt, is wat vermeld staat in sahieh Muslim in de overlevering die verhaald is door Aboe Ayyoeb Al-Ansaarie (moge Allah met hem behaagd zijn), dat de Boodschapper van Allah gezegd heeft: "Al wie (de maand) Ramadaan vast en deze vervolgens opvolgt met zes van (de maand) Shawwaal, het staat gelijk aan het vasten van het gehele jaar." (Sahieh al-Bukhaarie en Muslim)

En er is overgeleverd door imaam Ahmed dat de Boodschapper van Allah (Allah's gebeden en vrede zij met hem) heeft gezegd: "Al wie (de maand) Ramadaan vast, een maand is als tien maanden, en het vasten van zes dagen na Al-Fitr, dat is de voltooiing van een jaar."


Het gebed in de moskee
Al wie in de Ramadaan het gebed met de imaam verricht totdat hij klaar is, voor hem wordt de beloning van het doorbrengen van de gehele nacht in gebed opgeschreven. Het bewijs is onder andere de overlevering die vermeld staat in Aboe Dawoed, dat de Boodschapper van Allah (Allah’s gebeden en vrede zij met hem) gezegd heeft: "Waarlijk, al wie staat (in gebed) met de imaam totdat hij vertrekt,6 voor hem wordt een nacht van staan (in het gebed) opgeschreven.7


3Umrah
Het verrichten van de 3Umrah in de Ramadaan staat gelijk aan al-Hadj. Er is overgeleverd dat de Boodschapper van Allah (Allah's gebeden en vrede zij met hem) tegen een vrouw van de Ansaar gezegd heeft: "Wat weerhield jou ervan om de hadj met ons te verrichten?" Zij zei: "Wij beschikten slechts over twee naadihaan."8 De vader van haar zoon (haar echtgenoot) en haar zoon verrichten de hadj op één naadih, en hij liet één naadih voor ons over om het water mee te halen. Hij (de Profeet) zei: "Als de Ramadaan is gekomen verricht dan de 3Umrah, want de 3Umrah hierin staat gelijk aan de Hadj." (Sahieh al-Bukhaarie en Muslim) En in een overlevering in Muslim: "aan een Hadj met mij."


Al-I3tikaaf
Het is van de sunnah om al-i3tikaaf9 in de Ramadaan te verrichten, omdat de Profeet (Allah’s gebeden en vrede zij met hem) zich hieraan hield. Zoals is overgeleverd in de hadieth van 3Aa’ishah (moge Allah behaagd met haar zijn) dat de Profeet (Allah’s gebeden en vrede zij met hem) de i3tikaaf verrichte in de laatste tien (dagen) van (de maand) Ramadaan, totdat Allah (de Verhevene) hem deed sterven. Vervolgens verrichten zijn vrouwen de i3tikaaf na hem. (Sahieh al-Bukhaarie en Muslim)


Vermeerder het reciteren van de Qur'aan
Het is zeer sterk aanbevolen om de Qur'aan in de Ramadaan te bestuderen en deze veelvuldig te reciteren. Het bestuderen van de Qur'aan kan door middel van het reciteren op iemand anders, of dat iemand anders op jou reciteert. Het bewijs voor het feit dat het aanbevolen is, is - zoals het overgeleverd is in Assahiehayn - dat Djibriel (vrede zij met hem) de Profeet (Allah's gebeden en vrede zij met hem) ontmoette in iedere nacht van de Ramadaan en hem de Qur'aan onderwees. Het reciteren van de Qur’aan is over het algemeen altijd aanbevolen, maar des te meer in de Ramadaan.


Voed de vastende
Het is aanbevolen om in de Ramadaan de vastende te voeden. Het bewijs is de overlevering van Zayd ibn Khaalid al-Djoehaniy (moge Allah met hem behaagd zijn). Hij overlevert dat de Profeet (Allah’s gebeden en vrede zij met hem) zei: "Al wie een vastende te eten geeft; hem komt dezelfde beloning toe (als deze vastende) zonder dat dit iets zal afdoen aan de beloning van de vastende."10

____________________________
1 Al Furqaan betekent; de Onderscheider tussen de Waarheid en de valsheid.
2 Laylatu-l-Qadr (de Nacht van de Qadr) bevindt zich in de maand Ramadaan, in het bijzonder in één van de oneven nachten van zijn laatste tien dagen.
3 Imaam Annasaa’ie, Imaam Ahmad en sahieh verklaard door imaam al-Albaanie in Sahieh Attarghieb.
4 Assahiehayn; sahieh verklaard door zowel imaam al-Bukhaarie als imaam Muslim.
5 Isnaad; keten. Een keten is een reeks van geleerden die een hadieth van elkaar overgeleverd hebben die het van een metgezel overgeleverd hebben gekregen, die het van de Profeet (Allah's gebeden en vrede zij met hem) heeft verhaald.
6 Vertrekt; totdat hij klaar is (vertrekt is letterlijk vertaald).
7 Sahieh verklaard door de nobele imaam Al-Albaanie (Salaat Attaraaweeh, p. 15)
8 Annaadih; Een kameel die enkel gebruikt werd om water mee te vervoeren (naadihaan; twee kamelen).
9 Al-I3tikaaf; afzondering in de moskee, slechts om Allah te aanbidden.
10 Attirmithie, Ibn Maadjah en sahieh verklaard door imaam al-Albaanie in Sahieh Attirmithie.

bron: www.mjede.nl