donderdag 11 juni 2009

meningsverschillen

Samenkomen op de waarheid en oppassen voor opsplitsing




Yoenoes as-Sadafie heeft gezegd: 'Ik heb niemand gekend die intelligenter was dan ash-Shaafi'ie; ik had op een dag een discussie met hem ergens over, waarna we uit elkaar gingen en hij mij later weer tegenkwam. Hij pakte toen mijn hand en zei:


'O Aboe Moesaa, kunnen we niet gewoon broeders zijn, zelfs als we het ergens niet met elkaar over eens zijn?'


A7mad ibn 7anbal heeft gezegd:


'Er is niemand naar Khorasaan toegekomen zoals Is7aaq ibn Raahawayh, al is het zo dat wij het oneens waren op bepaalde punten. Mensen zullen namelijk altijd meningsverschillen met elkaar blijven hebben.'




Bron: 'Min akhbaari Salaf'


En zo gingen zij om met meningsverschillen!



modjaahid heeft gezegd: 'Het is afkeurenswaardig dat een persoon zijn broeder met een scherpe blik aankijkt of met zijn ogen volgt als hij opstaat, of dat hij hem vraagt: 'Waar kom je vandaan?' of 'Waar ga je heen?'




En ibn Djoraydj heeft gezegd: 'Als iemand van jullie zijn broeder onderweg tegenkomt, vraag dan niet aan hem waar hij vandaan komt, want het kan zijn dat hij dit niet wil vertellen. Hij staat dan voor twee keuzes: Of hij vertelt jou waar hij is geweest en dan zul je hem belast hebben, of hij vertelt jou niet de waarheid en dan zal het voor hem als leugen worden opgeschreven.'




Bishr ibn al-Fadl heeft gezegd: 'Ik zat met Mohammad ibn al-Monkadir en toen hij wilde opstaan, zei hij: 'Geef je mij toestemming?'




7abieb ibn Abie Thaabit heeft gezegd: 'Het behoort tot iemands goede manieren dat hij glimlacht terwijl hij tegen een persoon praat.'




Moge Allaah ons zo wijs maken en zo beleefd als onze Salaf, aamien.