vrijdag 5 juni 2009

Hoe reinigt de zieke zich en hoe bidt hij?

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله و الصلاة و السلام على رسول الله وعلى آله و صحبه ومن والاه... وبعد






Hoe reinigt de zieke zich?

1. Het is voor een zieke verplicht zich te reinigen met water en de rituele reiniging (elwoedoe) te verrichten na de kleine hadath(1) en de ghoesl te verrichten na de grote hadath(2).

2. Als hij zich vanwege zwakte, vrees om nog zieker te worden of vertraging van de genezing niet met water kan wassen dan verricht hij de ' tayamoem' .

3. De tayamoem verricht hij door met zijn beide handen een keer op reinige grond te slaan, vervolgens veegt hij zijn gehele gezicht en daarna veegt hij met de ene hand zijn andere hand.

4. Als hij niet in staat is voor zichzelf de woedoe of tayamoem te verrichten, dan laat hij dit door iemand anders voor hem doen.

5. Als hij gewond is aan enkele lichaamsdelen die hij moet reinigen wast hij deze met water. Als dit hem schaadt dan maakt hij zijn handen vochtig en veegt er overheen. Als het vegen hem ook schaadt dan doet hij de tayamoem.

6. Als er verband of gips over bepaalde lichaamsdelen heen zit in verband met breuk, dan veegt hij daarover heen in plaats van te wassen. Het verrichten van de tayamoem is dan niet nodig omdat hij eroverheen veegt in plaats van te wassen.

7. Het is toegestaan om de tayamoem te verrichten door tegen de muur aan te slaan of iets anders waar zand op zit. Als de muur bewerkt is met iets anders zoals verf, dan doet hij daar geen tayamoem op. Behalve als er wat zand op zit.

8. Als het niet mogelijk is om de tayamoem te verrichten op de grond, op de muur of iets anders waar zand op zit, dan mag hij zand in een emmer of doek leggen en daar vervolgens de tayamoem van verrichten.

9. Als iemand de tayamoem verricht voor een gebed en zich in staat van reinheid blijft bevinden tot het volgende gebed, dan bidt hij dit gebed met de eerste tayamoem. Het is niet nodig om de tayamoem nogmaals te verrichten voor het tweede gebed, omdat hij zich nog steeds in staat van reinheid bevindt en niets gebeurd is wat de tayamoem ongeldig maakt.

10. Het is voor de zieke verplicht om zich te reinigen van 'nadjaasaat' (onreinheden), als hij daartoe niet in staat is dan bidt hij in de staat waarin hij zich bevindt. Zijn gebed is geldig en hij hoeft dit niet opnieuw te verrichten.

11. Het is voor de zieke verplicht om te bidden in schone kleding. Als er zich onreinheden bevinden op de kleren, dan dient hij deze te wassen of hij vervangt deze door schone kleren. Als hij daartoe niet in staat is dan bidt hij in de staat waarin hij zich bevindt. Zijn gebed is geldig en hij hoeft dit niet opnieuw te verrichten.

12. Het is voor de zieke verplicht om op iets reins te bidden. Als er zich onreinheden bevinden op de plek van het gebed, dan moet hij de plek reinigen of op een andere schone plek bidden. Hij kan de plek ook met iets schoons bekleden. Als hij daartoe niet in staat is dan bidt hij in de staat waarin hij zich bevindt. Zijn gebed is geldig en hij hoeft dit niet opnieuw te verrichten.

13. Het is voor de zieke niet toegestaan om het gebed uit te stellen omdat hij te zwak is om zich te reinigen. Hij reinigt zich op de manier waarop hij in staat is en bidt op tijd. Ook al zitten er onreinheden op zijn lichaam, kleren of op de plek van het gebed, die hij vanwege onmacht niet kan verwijderen.


Hoe bidt een zieke?

1. Het is voor een zieke verplicht om staand te bidden, ook al staat hij gebogen, tegen de muur geleund of op een stok geleund.

2. Als hij niet kan staan dan bidt hij zittend. Het beste is om op de moetarabi’an(3) manier te zitten in plaats van het staan en in plaats van de roekoe’.

3. Als hij niet zittend kan bidden, dan bidt hij liggend op zijn zij richting de qibla. Het beste is om op de rechterzij te liggen. Als hij niet richting de qibla kan bidden, bidt hij op de manier waarop hij ligt. Zijn gebed is geldig en hij hoeft dit niet opnieuw te verrichten.

4. Als hij niet liggend op zijn zij kan bidden, dan bidt hij liggend met zijn benen richting de qibla. Het beste is om dan zijn hoofd een beetje omhoog te houden richting de qibla. Als het niet mogelijk is om met de benen richting de qibla te bidden, dan bidt hij op de manier waarop hij ligt. Zijn gebed is geldig en hij hoeft dit niet opnieuw te verrichten.

5. Het is voor de zieke verplicht om de roekoe' en de soedjoed te verrichten. Als hij daartoe niet in staat is, dan maakt hij een buigende beweging met zijn hoofd. Bij de soedjoed buigt hij zijn hoofd meer naar beneden dan bij de roekoe'. Als hij alleen de roekoe' kan doen, dan doet hij dit en buigt met zijn hoofd in plaats van de soedjoed. Als hij alleen de soedjoed kan doen, dan doet hij dit en buigt met zijn hoofd in plaats van de roekoe'.

6. Als hij zijn hoofd niet kan buigen in plaats van de roekoe' en de soedjoed. dan gebaart hij met zijn ogen door die een beetje te sluiten in plaats van de roekoe' en wat meer te sluiten in plaats van de soedjoed. Wat betreft het wijzen met de vinger, zoals sommige zieke personen doen, is niet juist. Ik weet niets uit de koran of de soena waarop dat gebaseerd is, ook niet uit uitspraken van de geleerden.

7. Als hij niet met zijn hoofd kan gebaren en niet kan knikken met zijn hoofd, dan bidt hij met zijn hart. Hij zegt de takbeer, leest en doet de roekoe', soedjoed, het opstaan en het knielen met zijn intentie. Ieder mens zal krijgen wat met zijn intentie samenhangt.

8. Het is voor de zieke verplicht om ieder gebed op tijd te verrichten en hij doet hiervoor alles waartoe hij in staat is. Als dat te moeilijk voor hem wordt, dan mag hij het dohr - gebed combineren met het alasr- gebed. en het elmagreb gebed combineren met het el'eesha gebed. Dit kan hij doen door het alasr gebed te vervroegen naar het dohr gebed, en het el'eesha gebed vervroegen naar het elmagreb gebed. Of door het dohr gebed uit te stellen tot aan het alasr gebed en het elmagreb gebed tot aan het el'eesha gebed. Afhankelijk van wat makkelijker voor hem is. Wat betreft het elfadjr gebed is er geen combinatie mogelijk. Niet van het gebed ervoor en niet van dat erna.

9 Als een zieke op reis is om genezing te vinden in een ander land, dan verkort hij de gebeden met vier rak'aat. Hij bidt dohr, alasr en al'eesha met 2 rak'aat in plaats van 4. Dit doet hij tot hij terugkeert naar zijn eigen land, het maakt niet uit hoe lang zijn reis duurt.


Sheikh Mohamed Saaleh al-‘Oethaymeen
Moge Allah hem, zijn ouders en alle moslims vergeven.

--------------------------------------------------------------------------------
Voetnoten:
(1) Na de Kleine hadath moet de woedoe verricht worden. Bijvoorbeeld na het ontlasten, urineren of winden.
(2) Na de grote hadath moet de ghoesl verricht worden. Bijvoorbeeld na geslachtsgemeenschap, einde van de menstruatie en kraambloeding.
(3) Een bekende manier van zitten waarbij de benen naar binnen worden getrokken, vervolgens worden de voeten kruislings over elkaar heen geplaatst: klerenmaker-zit.