maandag 20 april 2009

vraag: kleding tussen moslima's onderling

Het dragen van onthullende en korte kleding, en de grenzen van de awrah van de vrouw bij andere vrouwen

Vraag:

Voor sommige vrouwen wordt het gebruikelijk om korte en strakke kleding te dragen die hun aantrekkelijkheden tonen, die zonder mouwen zijn, de borst of de rug laten zien, zodat de vrouw praktisch naakt is. Als we proberen hen te adviseren, zeggen ze dat ze deze kleding alleen bij andere vrouwen dragen, en dat de awrah van een vrouw bij andere vrouwen het gebied van de navel tot de knie is. Wat is de regelgeving van Islam, naar uw mening, met bewijs van de Qur’aan en Sunnah, met betrekking tot deze kwestie en betreffende het dragen van deze soort kleding bij mahrams? Moge Allah u belonen met het goede namens de moslims, mannen en vrouwen, en moge Hij uw beloning groots maken.

Antwoord:
Lof is aan Allah
In antwoord op dit kan gezegd worden dat het is overleverd in een saheeh hadeeth dat de Profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) zei:
“Er zijn twee soorten van de mensen van de Hel die ik nog niet heb gezien. Mensen met zwepen als de staarten van vee, waarmee ze de mensen slaan, en vrouwen die naakt gekleed zijn, terwijl ze lopen op een verlokkende manier. Zij zullen het Paradijs niet binnentreden, noch zullen ze zijn geur ruiken, ook al kan de geur al van zo’n en zo’n afstand geroken worden.”

De geleerden interpreteerden “naakt gekleed” als verwijzend naar vrouwen die strakke kleding of lichte kleding dragen die niet bedekken wat er onder is, of korte kleding. Shaykh al Islam Ibn Taymiyyah vermeldde dat wat vrouwen in hun huis droegen in de tijd van de Profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) alles bedekte van de hiel van de voet tot aan de palm van de hand. Dit alles was bedekt terwijl ze in het huis waren, en als zij naar buiten naar de markt gingen, was het bekend dat de vrouwen van de Sahaabah losse kledingstukken droegen die over de grond sleepten. De Profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) stond hen toe om het een stukje op te tillen, maar niet meer dan dat.

Met betrekking tot de twijfels die sommige vrouwen hebben, met betrekking tot de woorden van de Profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem), “Laat geen vrouw naar de ‘awrah van een andere vrouw kijken en laat geen man naar de ‘awrah van een andere man kijken; de ‘awrah van een vrouw bij andere vrouwen is van de navel tot de knie,” wat zij interpreteren als dat het aangeeft dat de vrouw korte kleding kan dragen – de Profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) zei niet dat het genoeg is dat de kleding van de vrouw het gebied van de navel tot de knie moet bedekken, dus dit kan niet als bewijs gebruikt worden. Wat hij zei was dat geen vrouw mag kijken naar de ‘awrah van een andere vrouw, dus hij verbood hen om te kijken, want de ‘awrah van de vrouw die losse kleding draagt kan soms getoond worden wanneer men bijvoorbeeld de roep van de natuur beantwoord of om een andere reden, dus de Profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) verbood vrouwen om naar elkaars ‘awrahs te kijken.

Omdat de Profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) zei dat geen man naar de awrah van een andere man mag kijken, betekent dit dat de Sahaabah izaars droegen of pantalons die maar van de navel tot de knie waren? Is er iemand die denkt dat vrouwen andere vrouwen kunnen ontmoeten terwijl ze niets anders dan kleding dragen die haar bedekken van de navel tot de knie? Niemand zou zoiets zeggen. Dat gebeurt alleen onder de kaafir vrouwen. De verwarring die sommige vrouwen hebben heeft geen basis; wat sommige vrouwen van deze hadeeth begrijpen is niet correct. De betekenis van de hadeeth is duidelijk. De Profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) zei niet dat de kleding van vrouwen alleen het gebied tussen de navel en de kniën moet bedekken. Vrouwen moeten Allah vrezen en dat gevoel van bescheidenheid voelen dat deel is van de natuur van vrouwen en dat deel is van het geloof, aangezien de Profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) zei: “Bescheidenheid is een tak van geloof.” En er wordt in spreekwoordelijke zin gezegd, “verlegener dan de maagd in haar afzondering.” Het was niet eens bekend onder de vrouwen van jaahiliyyah om slechts het gebied van de navel tot de knie te bedekken, zoiets was noch onder vrouwen noch onder mannen bekend; willen deze vrouwen dat de moslim vrouwen nog slechter zijn in verschijning dan de vrouwen van de jaahiliyyah?

Conclusie: de kleding is een ding en kijken maar de ‘awrah is een ander ding. Met betrekking tot kleding en wat een vrouw draagt bij andere vrouwen, het is voor haar voorgeschreven om alles van de palm van de hand tot aan de hiel van de voeten, maar als een vrouw haar jurk omhoog moet doen om werk te doen etc. mag ze het tot aan haar knieën omhoog doen, en als ze haar mouwen op moet rollen tot aan de bovenarmen, dan mag ze dat ook doen, als ze het maar doet zoveel als nodig is. Maar als dit de manier is waarop ze zich gewoonlijk kleed, dan is dat niet toegestaan. De hadeeth verklaard dit onder geen enkele omstandigheden, vandaar richt het zich tot degene richt die kijkt, niet tot degene waarnaar gekeken wordt. De Profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) verwees niet naar hoe vrouwen zich moesten kleden;
Met betrekking tot mahrams; zij mogen zoveel zien als een andere vrouw mag zien, dwz. Het is toegestaan voor een vrouw om te ontbloten wat ze ontbloot bij een andere vrouw, dus ze kan haar hoofd, nek, voeten, handen, voorarmen, etc. ontbloten maar ze moet geen korte kleding dragen.



Van de Fatwas van Shaykh Muhammad ibn Saalih ibn ‘Uthaymeen for al-Daw’ah magazine, issue # 1765, pagina 55



سبحانك اللهم وبحمدك اشهد ان لا إله إلا انتَ استغفرك واتوب إليك

Soebh'aanaka Allahoemma wa bieh'amdika ashhadoe an laa illaaha illa Ant, astagfieroeka wa atoeboe ilayk.