donderdag 30 december 2010

video: Wonder van de Quraan

''Mijn mening is goed, maar...''

Imam Al-Shafi’ee zei:

قال الإمام الشافعي رحمه الله : رأيي صواب يحتمل الخطأ ، ورأي غيري خطأ يحتمل الصواب



“Mijn mening is goed, maar het kan zijn het fout is en de mening van anderen (degenen die mij tegenspreken) is fout, maar het kan zijn dat het goed is”.

["Aadaab Al-Munadhirah", 14].

dinsdag 28 december 2010

video: LIVE Benefiet SMJ-Moskee

1 t/m 9 Januari 2011

van 20:00 t/m 7:00 uur


Kijk op www.dawah-tv.nl en dan live stream.

woensdag 22 december 2010

dinsdag 21 december 2010

''Vertrouwen op Allaah''

Ibn Abi Dunya schreef:

حدثنا عبد الله قال‏:‏ وبلغني عن بعض الحكماء قال‏:‏ التوكل على ثلاث درجات أولها‏:‏ ترك الشكاية والثانية‏:‏ الرضى والثالثة‏:‏ المحبة‏


“Abdullaah zei: Er is ons op gezag van een aantal wijzen overgeleverd: Tawakkal (vertrouwen op Allah) heeft drie gradraties: Ten eerste niet klagen, ten tweede tevredenheid, en ten derde het houden ervan (door te weten dat Allah altijd het beste wilt voor de dienaren).

["Tawakkal 'Al-Allaah", 1/47].

maandag 20 december 2010

video: Sheich Nabiel al 'awadi - De dood. AANRADER!

“De leeftijdsspan van mijn Ummah is tussen de 60 en 70 jaar''

حديث أبي هريرة رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: أعمار أمتي ما بين الستين إلى السبيعين، وأقلهم من يجوز ذلك قال ابن عرفة: وأنا من ذلك الأقل ،
فعلق الألباني قائلا: قلت: وأنا أيضا من ذلك الأقل، فقد جاوزت الرابعة والثمانين، سائلا المولى سبحانه وتعالى أن أكون ممن طال عمره وحسن عمله ومع ذلك فإني أكاد أن أتمنى الموت، لما أصاب المسلمين من الإنحراف عن الدين والذل الذي نزل بهم حتى من الأذلين، ولكن حاشا أن أتمنى، وحديث أنس ماثل أمامي منذ نعومة أظفاري، فليس لي إلا أن أقول كما أمرني نبيي صلى الله عليه وسلم اللهم أحيني ما كانت الحياة خيرا لي وتوفني إذا كانت الوفاة خيرا لي


De Profeet zei: “De leeftijdsspan van mijn Ummah is tussen de 60 en 70 jaar, en er zijn er weinig die dit overschrijden”. Ibn Urfah zei: “En ik ben van die weinigen”.

Shaykh Al-Albaani gaf hierop als commentaar:

“Ik zeg: Ik ben ook van die weinigen, want ik ben voorbij de leeftijd van 84 jaar. Ik vraag Allah om van degenen te zijn die lang leefde met goede daden.
En daarnaast wens ik bijna de dood, vanwege hetgeen dat de moslims is overkomen aan dwalingen in de religie en de vernedering die op hen is neergedaald, zelfs van de aller laagste.
Maar hoe kan ik dit wensen, terwijl ik de overlevering van Anas sinds mijn jeugd voor mij zie. Dus ik heb geen keus behalve om datgene te zeggen wat de profeet ons heeft opgedragen:
“O Allah laat mij leven als het leven beter is voor mij, en laat mij doen sterven als de dood beter is voor mij”.


["Sahih Mawarid Ad-Dhaman", 2087].

zondag 19 december 2010

''het is de smeekgebed die ik verricht voor mijn Ummah in elk gebed”

‘A’ishah heeft overgeleverd:


“Een keer, toen ik de Profeet (salallahu ‘alayhi wa sallam) in een goede bui zag, zei ik tegen hem: “O Boodschapper van Allaah! Verricht een smeekgebed naar Allaah voor mij!”


Hij zei: “O Allaah! Vergeef ‘A’ishah haar verleden en toekomstige zonden, welke zij heeft verborgen, en welke zij zichtbaar heeft gemaakt.”


Ik begon te glimlachen, tot het punt dat mijn hoofd op mijn schoot viel van vreugde.


De Boodschapper van Allaah (salallahu ‘alayhi wa sallam) zei tegen mij: “Maakt mijn smeekgebed jou blij?”


Ik antwoordde: “Hoe kan jouw smeekgebed mij niet blij maken?”


Hij zei toen, “Bij Allaah, het is de smeekgebed die ik verricht voor mijn Ummah in elk gebed.”



[geregistreerd in 'Sahih Mawarid adh-Dhaman' (# 1875), en het staat in 'as-Silsilah as-Sahihah' (# 2254)]

video: Joods-Christelijke pastor op de pijnbank

''er is geen behoefte aan kisten en sleutels''

Shaykh Ibn Uthaymin zei:


إذا رزقك الله علماً فمحله في القلب لا يحتاج إلى صناديق أو مفاتيح أو غيرها، هو في القلب محروس، وفي النفس محروس، وفي الوقت نفسه هو حارس لك؛ لأنه يحميك من الخطر بإذن الله – عز وجل – فالعلم يحرسك، ولكن المال أنت تحرسه تجعله في صناديق وراء الإغلاق، ومع ذلك تكون غير مطمئن عليه




“Als Allah jou kennis schenkt, dan neemt het plaats in je hart en er is geen behoefte aan kisten en sleutels en het dergelijke om het te beschermen. Het is beschermd in je hart, ziel en tijd, sterker nog het beschermt jou, want het beschermt je tegen gevaar, bi idhnillaah. Maar wat bezittingen betreft, die moet jij beschermen in kisten en met sloten, en dan noch zou je er niet zeker over zijn!”

["Kitaab Al-Ilm", 1].

dinsdag 14 december 2010

video: Onze ouders Sheich Nabiel al-'awadi

video: Duaa voor overleden zuster of broeder - Duaa for a dead brother of sister

Stappenplan voor het vergaren van kennis.

‘Alee ibn al-Hassan ibn Shaqeeq heeft overgeleverd dat ‘Abdullaah ibn al-Mubaarak heeft gezegd:


“De eerste stap in het vergaren van kennis is [de oprechtheid in] het maken van de intentie, dan volgt het luisteren, dan volgt het begrijpen [van de kennis], dan het memoriseren hiervan en tot slot het verspreiden van kennis.”


[Jaami’ Bayaan al-‘Ilm wa Fadhlihi – deel 1, pagina 118.]

video: Wat voor nut heeft het klagen?

cAashoeraa' in aantocht

Het is gewenst dat een moslim altijd het goede nastreeft. Hij moet leven om het doel te dienen waarvoor hij is gemaakt, namelijk het aanbidden van zijn Heer. Daarmee kan hij het Paradijs bereiken. Daarom moet een moslim altijd op zoek gaan naar gezegende tijden. Tijden van gehoorzaamheid. Tijden die de persoon in rang doen stijgen.

Met de komst van de maand Moeharram is zo’n tijd aangebroken. De Profeet (vrede zij met hem) zegt in een overlevering: “Na Ramadan is de beste vorm van vasten het vasten van de maand Moeharram. En na het verplichte gebed is de beste vorm van bidden het nachtgebed.”

(Moeslim)

Deze maand is door de Kalief cOmar uitgeroepen tot de eerste maand van het islamitische jaar. Op Ramadan na is het vasten van deze maand de beste vorm van vasten. Het is dan ook gewenst dat men een groot deel van deze maand vast. Ook is in deze maand de dag van cAashoeraa’ te vinden (de tiende dag van de maand Moeharram). Ibn cAbbaas vertelt dat de Profeet met smacht op deze dag wachtte om het te vasten. In een overlevering heeft hij gezegd: “Met het vasten van de dag van cAashoeraa’ reken ik erop dat Allah de zonden van het jaar ervoor uitwist.”

(Moeslim)

In een andere overlevering vertelt Ibn cAbbaas dat toen de Profeet naar Medina verhuisde en opmerkte dat de joden de dag van cAashoeraa’ vastten, hij naar de reden hiervan vroeg. Toen werd er tegen hem gezegd: “Het is een gezegende dag. Het is de dag waarop Allah de Kinderen van Israël redde van hun vijand, waarna Moesa besloot deze dag te vasten.” Toen zei de Profeet: “Ik heb meer recht op Moesa dan jullie.” En hij vastte vervolgens deze dag en droeg de moslims op om ook op deze dag te vasten.

(al-Boekhaari)

In een andere overlevering heeft hij gezegd: “Als ik het volgende jaar met de Wil van Allah zal halen, dan zal ik ook de negende dag vasten.”

(Moeslim)

Imam ash-Shaaficie, Imam Ahmad, Ishaaq en anderen hebben daarom gezegd dat het beter is om de negende en de tiende te vasten. Want de Profeet vastte de tiende en was van plan het jaar erop ook de negende dag te vasten.

Er zijn mensen die deze dag koppelen aan de dood van Hoesien, de zoon van cAli, en allerlei demonstraties van verdriet en geweeklaag houden die gepaard gaan met allerlei zaken van al-Djaahiliyyah (onwetendheid), zoals het slaan op het gezicht, het verscheuren van de kleren en zelfgeselingen. Dit heeft niets van doen met de dag van cAashoeraa’ en niets van doen met de Islam. De dag van cAashoeraa’, zoals de Profeet te kennen gaf, is de dag waarop Allah Moesa en zijn volk heeft gered van Fircawn.

Ook zijn er verder geen bewijzen te vinden voor andere praktijken die plaatsvinden in verband met deze dag, zoals het opdoen van Koehl, het verrichten van de grote wassing, het elkaar feliciteren en het koken van bepaalde gerechten. De Profeet noch de metgezellen hebben zoiets gedaan en daarom dient een moslim dit soort zaken achterwege te laten en zich te beperken tot het vasten.