maandag 20 december 2010

“De leeftijdsspan van mijn Ummah is tussen de 60 en 70 jaar''

حديث أبي هريرة رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: أعمار أمتي ما بين الستين إلى السبيعين، وأقلهم من يجوز ذلك قال ابن عرفة: وأنا من ذلك الأقل ،
فعلق الألباني قائلا: قلت: وأنا أيضا من ذلك الأقل، فقد جاوزت الرابعة والثمانين، سائلا المولى سبحانه وتعالى أن أكون ممن طال عمره وحسن عمله ومع ذلك فإني أكاد أن أتمنى الموت، لما أصاب المسلمين من الإنحراف عن الدين والذل الذي نزل بهم حتى من الأذلين، ولكن حاشا أن أتمنى، وحديث أنس ماثل أمامي منذ نعومة أظفاري، فليس لي إلا أن أقول كما أمرني نبيي صلى الله عليه وسلم اللهم أحيني ما كانت الحياة خيرا لي وتوفني إذا كانت الوفاة خيرا لي


De Profeet zei: “De leeftijdsspan van mijn Ummah is tussen de 60 en 70 jaar, en er zijn er weinig die dit overschrijden”. Ibn Urfah zei: “En ik ben van die weinigen”.

Shaykh Al-Albaani gaf hierop als commentaar:

“Ik zeg: Ik ben ook van die weinigen, want ik ben voorbij de leeftijd van 84 jaar. Ik vraag Allah om van degenen te zijn die lang leefde met goede daden.
En daarnaast wens ik bijna de dood, vanwege hetgeen dat de moslims is overkomen aan dwalingen in de religie en de vernedering die op hen is neergedaald, zelfs van de aller laagste.
Maar hoe kan ik dit wensen, terwijl ik de overlevering van Anas sinds mijn jeugd voor mij zie. Dus ik heb geen keus behalve om datgene te zeggen wat de profeet ons heeft opgedragen:
“O Allah laat mij leven als het leven beter is voor mij, en laat mij doen sterven als de dood beter is voor mij”.


["Sahih Mawarid Ad-Dhaman", 2087].