woensdag 6 oktober 2010

“De eer van een Moslim onderhouden”

Op een dag verliet ‘Umar (radiyallaahu ‘anhu) zijn huis samen met Abdullah ibn Mas'ud (radiyallaahu ‘anhu) en tijdens de late uurtjes in de nacht, zagen ze een vuurtje branden in de verte. Hij volgde het licht totdat het hun leidde naar een huis met een brandend lamp. ‘Umar ging het huis binnen en zag een oude man zittend met alcohol voor hem en een zangeres die hem entertainde. De oude man schrok door de plotselinge binnenval van ‘Umar toen hij zei tegen de oude man, “ik heb nog nooit iets schaamtevoller gezien dan waar ik vandaag getuige van ben, een oude man die eigenlijk moet wachten op de dood.”

De Oude man reageerde, “inderdaad, O Amier Al Muminien (leider van de gelovigen), wat jij hebt gedaan is nog schaamtevoller, Jij bent mijn huis binnengegaan zonder mijn toestemming en bespioneerde mij, en is het spioneren niet verboden in de islaam?”

‘Umar gaf toe aan de waarheid van zijn bevestiging en verliet de oude man zijn huis bijtend in zijn kleding en huilde terwijl hij zei, “Moge de moeder van ‘Umar hem verliezen als Allaah hem niet vergeeft.”

Na dit voorval was de oude man niet meer aanwezig bij de bijeenkomsten van ‘Umar.

Na verloop van tijd zag ‘Umar de oude man in de laatste rijen van de bijeenkomst en hij wenste hem te spreken.

Bang voor de hardheid van ‘Umar, kwam de oude man voorzichtig dichtbij hem, en hij werd toen gevraagd of hij dichterbij kwam, zo dichterbij dat hij uit eindelijk naast de Amier al Muminien zat.

‘Umar zei in zijn oor, “Bij diegene die de profeet Mohammed heeft gestuurd met de waarheid, ik heb niemand verteld over wat ik heb gezien die nacht, zelfs niet aan 'Abdullah ibn Mas'ud, want waarlijk hij was samen met mij.

De oude man antwoordde, “O Leider van de gelovigen! Bij diegene die de Profeet Mohammed heeft gestuurd met de waarheid, ik ben ook niet meer terug gegaan naar die slechte daden sinds die nacht dat jij binnentrad bij mij.”

‘Umar zei hardop, “Allaahu Akbar!” terwijl niemand van de bijeenkomst wist wat er was gebeurd tussen deze twee.


Gems and Jewels
Compiled by: Abdul-Malik Mujahid
Publisher: Maktaba Dar-us-Salam
ISBN: 9960-897-59-1
Page 34