maandag 26 juli 2010

De maand Sha'baan

De moeder der gelovigen, 'Aa-ishah (moge Allah tevreden met haar zijn), zei:

"De boodschapper van Allah (salla llaahoe 'aleihi wa sallam) was gewoon om
te vasten totdat wij dachten dat hij nooit zijn vasten zou verbreken, en
(hij was gewoon) niet te vasten totdat wij dachten dat hij nooit zou vasten.
Ik heb de boodschapper van Allah nooit een gehele maand zien vasten behalve
in de Ramadhaan, en ik heb hem nooit meer zien vasten dan hij deed in
Sha'baan."
(Overgeleverd door Boekhaarie, 1833; Moesliem, 1956).



Het is tevens overgeleverd dat Oesaamah ibn Zayd (moge Allah tevreden met
hen zijn) zei:
"Ik zei, 'O boodschapper van Allah, ik zie u niet vasten in
een andere maand zoals ik u zie vasten in Sha'baan.' Hij (salla llaahoe
'aleihi wa sallam) zei, 'Dat is een maand waaraan mensen geen aandacht
besteden, tussen Radjab en Ramadhaan, en het is een maand waarin de
handelingen opgeheven worden naar de Heer der Werelden. Ik hou ervan dat
mijn daden opgeheven worden terwijl ik vast.'"
(Overgeleverd door anNasaa-ie, zie Sah'eeh' at-Targhieb wa't-Tarhieb, pagina 425).



Het is tevens overgeleverd dat 'Aa-ishah (moge Allah tevreden met haar zijn)
zei:
"De boodschapper van Allah was gewoon alles van Sha'baan te vasten, hij
was gewoon om Sha'baan te vasten behalve een paar dagen."
(Overgeleverd door Boekhaarie, 1970; Moesliem, 1156).