zondag 28 november 2010

Handel naar je woorden

Overgeleverd door Abu Wail (radyallaahu 'anhu):

Iemand zei tegen Usama (radyallaahu 'anhu): "Wil je naar hem ('Uthman) gaan en met hem praten (hem adviseren betreffende het regeren van het land)?" Hij zei: "Je kan zien dat ik niet met hem praat. Waarlijk ik spreek (adviseer) met hem in het geheim zonder een poort (van kwelling) te openen, want noch wil ik de eerste zijn om het te openen (opstand), noch zal ik zeggen tegen een man die mijn heerser is dat hij de beste van alle mensen is nadat ik iets heb gehoord van de boodschapper van Allaah (sallallaahu 'alayhi wasallam)."

Ze zeiden: "Wat heb je hem horen zeggen?" Hij zei: "Ik heb hem horen zeggen: "Een man zal naar voren worden gebracht op de Dag des Oordeels en hij zal gegooid worden in het vuur (hel), zodat zijn darmen eruit zullen komen, en hij zal ronddraaien zoals een ezel ronddraait om een maalsteen, de mensen van het hellevuur zullen om hem heen staan en zeggen: "O zoon van die en die! Wat is er met jou aan de hand? Was jij niet degene die ons bevel gaf om goede daden te doen en ons verbood om slechte daden te doen?" Hij zal antwoorden: "Ja klopt, ik gaf jullie het bevel om goede daden te doen, maar zelf deed ik dat niet, en ik verbood jullie om slechte daden te doen, maar zelf deed ik dat wel.""

Bron: Bukhaari no. 489



Het is afkeurenswaardig bij Allaah dat gij zegt hetgeen gij niet doet. (QS61:3)